Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket objektiv? Poträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

RoyalDee

Aktiv medlem
Vilket objektiv tycker ni jag ska köpa till min
nya Minolta dynax 5 ?

Jag håller mest på med poträtt/ mode foton och har för mig att jag behöver ett ganska stort objektiv.

tacksam för tips.

Stort objektiv?

Det här skulle jag sukta efter som porträttfotograf. Ganska dyrt dock så en femtia kan vara en bra början. Femtian är kanon till det mesta utom riktigt tajta ansiktsporträtt där risken kan finnas att man får vara försiktig med stora näsor och dylikt.

Ett annat bra alternativ är ett sånt här 90-makro. Det ger inte möjlighet till riktigt lika extremt korta skärpedjup, men i gengäld kan du fokusera så nära att du aldrig känner dig begränsad vid supertajta utsnitt.

Lite tråkigare men ganska mångsidigt är en zoom i 28-70-spannet. T ex den här som är både bra och prisvärd.

Ett 50 mm/1,8 ungefär brukar ge bra bilder oavsett tillverkare. Objektiet får ett bildutsnitt som objektiv runt 70-80 mm i småbildsformatet normalt ger. Till min Canon EOS 300D tycker jag denna brännvidd och ljusstyrka på objektivet fungerar utmärkt.

vad jag menade med stort är alltså att det ofta är bra att fota på långt håll för att det ska vara mest smikrande kort. Alltså med "stort" menade jag en stark zoom. Det är väl det alla "stora" kör med ?
jag e helt novis så skjut mig inte :p
Tack så mycket för tipsen!

Av dessa skulle jag förespråka 90-makron. Jag använder ofta en 105/1,8 till porträtt. Personligen använder jag sällan full glugg till sånt, utan bländar ofta ner till 4. Ljusstyrkan har jag framförallt glädje av vid fokusering. Kan tycka att brännvidden är lite lång, och skulle egentligen föredra 85-90 nånstans.

50 använder jag också ofta till porträtt. Håller med om att det funkar bra. Ger lite större närhet, även om det kanske förvränger marginellt. Det är ju billigt också.

Bild två i denna serie är tagen med ett 300 mm objekt bländare 5,6 monterat på Canon EOS 300D som har en sensor liknande den som Minoltan har i storlek och förutsättningar.

Dock tyckte jag att arbetsavståndet blev för långt...

Oj vad det trillade in svar här. Nej, så "stort" måste det inte vara. Gärna lite längre än normal, men inte mycket. Här
är en bild jag tagit med normalbrännvidd på mellanformatare. Motsvarande runt 45mm på småbild.

Jag tycker långa brännvidder förtar närheten lite. Jag använder inte gärna över 105mm, och även det är lite mycket för min smak.

Ett 50/1,7 och ett 90/2,8 makro är en kombination som bör räcka till det mesta och då finns det inte mycket kompromisser. Båda är dessutom prisvärda objektiv.

90 mm är ganska "stort". Hur långt bort hade du tänkt stå, och då med vilken typ av motiv?

RolandM skrev:
Ett 50 mm/1,8 ungefär brukar ge bra bilder oavsett tillverkare. Objektiet får ett bildutsnitt som objektiv runt 70-80 mm i småbildsformatet normalt ger. .

Min Dynax 5 ger mig ett bildutsnitt som 50 mm i småbildsformat när jag kör med 50mm f/1.7 ;)

Om det sedan är en 5D så blir ju läget ett annat.

Själv kör jag med en 70-210 f/4 ofta till porträtt.. går ofta att hitta begagnad till närmast larvigt lågt pris. Annars en Tamron 90mm macro. Eller, förstås 85:an som nämndes tidigare. Jag är väldigt sugen på en sån, men samtidigt känns det som om det är nästan bara till porträtt man kommer att ha nytta av det (särskilt som jag ju har Tamronen).

Aha, är det alltså en Dynax 5 utan D? Då skulle jag välja bort 50/1,7 till en början.

stelahome skrev:
Min Dynax 5 ger mig ett bildutsnitt som 50 mm i småbildsformat när jag kör med 50mm f/1.7 ;)

Om det sedan är en 5D så blir ju läget ett annat.

Korrekt. Att de har samma siffror på alla kameror idag..Ber om ursäkt för felläsning av kameramodellen.Nåväl, man kan gå några meter närmare för samma utsnitt på Minolta Dynax 5 och Canon EOS 5D jämfört Canon EOS 300D.

Rekomenderar till småbildsformatet 50 mm och 90-135 mm ungefär, gärna ljusstark för möjlighet till korta skärpedjup. Största bländare runt 1,8-2,8 om man tänker sig objektivet som en zoom mellan 50-135 mm.

jimh skrev:

90 mm är ganska "stort". Hur långt bort hade du tänkt stå, och då med vilken typ av motiv?

ja det trillade verkligen in svar här och ni ska alla ha tack.
Vad jag har läst och sett och hört så får man riktigt smikrande bilder på modellerna (mode, poträtt osv) om man är långt bak. Har sett att många proffs går så långt attt de kommunicerar med modellen via walkie talkie.. nu kanske jag inte ska jämföra mig själv med proffs men ändå..

Jag ska använda det jag har till en början men jag är nyfiken på vad jag ska kika på om jag vill avancera och ta grymmare/proffsigare bilder.

Hmm, ja, kanske en del jobbar så. Men jag tror att det är ovanligt. Men tänk på att man kan komma fantastiskt långt med väldigt enkla prylar. Några av mina i mitt tycke bästa porträtt (inte mode då, men ändå) har jag tagit med en Rolleicord från 50-talet med en inte särskilt ljusstark normaloptik. Låt inte suget efter nya prylar begränsa dig.

Med ett 28-100 täcker du ju in de flesta brännvidder som har rekommenderats här. Fota på, och håll reda på vilka brännvidder du använder. Om det är 50mm så har du tur - då blir det billigt att köpa ett bra objektiv med fast brännvidd. Är det 90mm så blir det dyrare, och om 100mm inte räcker till blir det ännu dyrare. Om du använder hela zoomens omfång kanske du skall vara nöjd med den?

De tre första bilderna i nedanstående galleri är tagna med 50 mm monterat på en kamera med sensor i samma stolek som filmrutan är för filmen i Dynax 5. Fotograferingsavstånd gissningvis max två meter. Bilderna är marginellt beskurna. Lokalen är studentrum.

Galleri

här kommer en dum fråga :p

hur håller jag koll på brännvidderna?
jag är ganska säker på vad det är men kanske det svenska ordet inte hunnit registrerats i mitt huvud
Tack för alla informativa svar !

Det brukar finnas en skala eller annan form av märkning på objektivet som talar om vilken brännvidd som är aktuell på ett ungefär. Ett annat sätt om märkning saknas på zoomar är att fundera på i vilken ände eller mitten av omfånget bilden tas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar