Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasFri

Ny medlem
Original motljusskydd kan vara snuskigt dyra, kopian du länkar till ser väldigt lik ut och kommer troligtvis att fungera lika bra. Jag har själv köpt kopior till mina Pentaxobjektiv för en bråkdel av originalpriset, och har aldrig märkt brister i kvalité eller funktion.
 
Ok

Är det någon kopia som du kan köpa hyfsat säkert så är det just motljusskydd. De är ju lätta att kopiera på alla sätt och kostar nog inte mer än en dollar att tillverka.
 
Är det någon kopia som du kan köpa hyfsat säkert så är det just motljusskydd. De är ju lätta att kopiera på alla sätt och kostar nog inte mer än en dollar att tillverka.

Så tänkte jag länge om laddsladden till iPhone. Men det gick åt tre billiga innan jag köpte en dyr original. Originalet har visat sig mycket prisvärt!

Petter...
 
Mitt 17-55/2,8 IS köpte jag pirat till. Lossnade alltid litet och jag fick mörka hörn p.g.a. att motljusskyddet satt snett därav. Köpte original i stället.
 
Jag ska köpa skaffa ett motljusskydd till mitt Canon EF 35/2,0 IS USM men tycker att 500:- ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5185B001 ) är lite dyrt för den där plastringen. Jag har hittat ett JJC på Ebay för ca 100:- ( http://www.ebay.co.uk/itm/JJC-Lens-...540841?hash=item4884049fa9:g:w9IAAOSwWnFWA3Iz ) men hur är kvalitèn på dom billigare motljusskydden, ska man lägga ut dom extra hundringarna för att få ett Canon original, eller duger dom billigare lika bra?

Ser ut som mitt från Kamda här i Sverige. Helt OK
 
Jag har köpt några piratmotljusskydd (bl.a. från JJC) och kvaliteten varierar. De flesta sitter på bra och tycks fungera som avsett, men något eller några sitter inte riktigt så fast som jag skulle vilja (lite glapp i rotationsriktning). Mest ett irritationsmoment än ett allvarligt problem, och jag minns inte vilket märke det handlade om.

Hursomhelst så kan man ju köpa 5 stycken JJC-motljusskydd av den aktuella sorten för samma pris som ett från Canon, så om piratmotljusskyddet håller en femtedel så länge som originalet så har man gått jämnt upp.
 
Har önskat mig ett original av Tomten nu, får se om jag har varit tillräckligt snäll så jag får ett...

Kan tycka att spridningen på priset på originalskydden är lite stor, från ca 120:- upp till iaf 600:-, kan ju inte skilja så mycket i tillverkningskostnad på dom så en mer normal spridning hade varit från 120:-, och upp till 200-250:- för dom lite större skydden...
 
... Hursomhelst så kan man ju köpa 5 stycken JJC-motljusskydd av den aktuella sorten för samma pris som ett från Canon, så om piratmotljusskyddet håller en femtedel så länge som originalet så har man gått jämnt upp.

Ja om man tycker det är kul att köpa nytt ofta och trivs med sladdrigare passform.

Petter...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.