Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket makroobjektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
sitter här med en d90 och vill köpa ett macro objektiv men vet inte vilket.
har kollat på sigmas 50mm men finns det bättre i samma prisklass ?
kanske tamron har gjort nå bra objektiv ?
uppskattar all hjälp jag kan få i denna djungel.
prisklassen är mellan 3 - 4000kr

Med reservation för att inte vet om alla går att få för under 4000:- och att jag inte har använt något själv.

Nikkor 85/3,5
Sigma 70/2,8
Sigma 105/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8

Av dessa objektiv har Nikkor 85/3,5 fått något sämre betyg i Foto än övriga och Sigma 70/2,8 och Tokina 100/2,8 betyget Toppklass. Nikkorobjektivet är dock det enda med stabilisering.

Sen beror det ju på vad du har tänkt att använda det till. De flest föredrar längre bränvidder för fotografering av ibland skygga smådjur som insekter. Det finns t ex objektiv med brännvidder från 150 mm till 200 mm. De är tyvärr inte bara större och tyngre, utan även dyrare.

Olle

Tamron 90 är lätt, men känns inte "plastig", i mitt tycke. Det är välbyggt och har inga glapp eller spel och knirrar eller knarrar inte.

Sigmas makro 50mm är mycket bra.
Den optiska kvaliteten på alla makroobjektiv är bra.

Med lite längre brännvidd så får man längre distans till motivet.
Ska man plåta insekter som är lite större, fjärilar, skalbaggar och större flugor så är ett makro på ca 100mm eller längre att föredra.
Med ett 50 mm så kommer frontlinsen väldigt nära motivet. Det kan också bli svårt att ljussätta motivet eller också är risken att objektivet skuggar motivet.

Som nämnts tidigare är makrogluggar på 150-180mm dyrare än de med kortare brännvidd.

En fördel med kortare brännvidd är att om man också använder mellanringar så blir förstoringsgraden större ( ju kortare brännvidden är ) Då talar vi om förstoringsgrad större än 1:1.

Att Tamronet beskrivs som plastigt är inget du behöver oroa dig för. Det är ett mycket populärt makroobjektiv av hög kvalitet. Liksom Tokina.

MVH J O

Tamron 90

Själv föredrar jag Tamron 90. Ett mkt bra objektiv som dessutom lämpar sig kanon för porträttfotografering! INTE ett dugg plastig. Dessutom snabb när man använder sig av "limit"-funktionen. Kan verkligen rekommenderas!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto