Annons

Vilket macro ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

shalom

Ny medlem
Jag har bestämt mig för att köpa ett macro. En nikon d80 med 18-135mm (f3.5 tror jag) har jag för tillfället.

Vill kunna ha lägre bländartal och mindre närgräns. Säg mig, vad ska jag satsa på?
 
Har också börjat fundera i macrobanor, hur står den gluggen sig mot Nikons 60mm gluggar eller VR105:an?
Jag har inga planer på att ta macrobilder på vilda isbjörnar, spelar brännvidden någon roll då?

/Karl

Ja tänker du ta på insekter så är ju avståndet väsentligt.
Som jag ser det finns det två riktigt bra macro som inte är orginal och det är Tamron 90 och Sigma 150 !
 
Själv har jag Nikons VR 105 och kan inte tänka mig ett bättre makro objektiv, VR är guld värt vid insekts foto ner mot ca: 0.5 meter sen avtar effekten drastiskt, men det gäler även insekterna, närmare än 0.5 meter så pyser dom :)

/kent
 
Har också ett Nikon 105 mm med VR och kan rekommendera det om du ska använda naturligt ljus.
60 mm varianten är ett bra och väldigt skarpt objektiv det med men du kommer väldigt, väldigt nära det du ska fotografera vilket försvårar ljussättningen men också kan skrämma iväg ett levande motiv.

Tamrons 90 mm samt Sigmas 105mm är Ok alternativ till lite bättre peng. Sigmas 150 mm är också ett bra alternativ men lika dyrt/billigt som Nikon 105.

Tror dessutom att jag såg ett Nikon 105 mm för 4.900 här på annonsmarknaden vilket låter som en kanonaffär.
 
Har också ett Nikon 105 mm med VR och kan rekommendera det om du ska använda naturligt ljus.
60 mm varianten är ett bra och väldigt skarpt objektiv det med men du kommer väldigt, väldigt nära det du ska fotografera vilket försvårar ljussättningen men också kan skrämma iväg ett levande motiv.

Tamrons 90 mm samt Sigmas 105mm är Ok alternativ till lite bättre peng. Sigmas 150 mm är också ett bra alternativ men lika dyrt/billigt som Nikon 105.

Tror dessutom att jag såg ett Nikon 105 mm för 4.900 här på annonsmarknaden vilket låter som en kanonaffär.

För att få max förstoring 1:1 hur nära är man då med ett 105mm respektive 60mm?
Kan man få ännu större förstoring med macro-"filter" på ett macro-objektiv?

/Karl
 
60/2.8D är det objektiv jag använder mest av alla och efter Nikon släppte AF-S varianten kan man få dem till ett riktigt ok pris.

Jag tycker 60 funkar bättre som "allround" än 90 eller 105, man måste inte alltid byta till något "vidare" när man är klar med sitt macro motiv....

// Magnus;
 
Senast ändrad:
Jag kör Nikon 60 mm/2.8 som original. Det funkar utmärkt och jag har inte haft ngt problem på nära håll med att motivet kommer för nära. 105 mm blir för lång brännvidd för att köra som ett normalobjektiv, speciellt på en icke fullformatare. 105 mm är bättre för insekter, men jag använder ännu hellre min 300/4.0 då som har utmärkt närgräns. Dessutom är 60 mm smidig och lätt. G-modellen ska vara bättre på längre håll och full öppning, jag vill gärna blända ned ngt steg då. G-varianten vinjetterar däremot på långt håll, men det märks bara på fullformat vis full öppning.
Tänk på att det är bara G-modellen som går på kameror som saknar inbyggd motor,

Joakim
 
En kommentar till bara:
på icke fullformatare så kommer 60 mm att ge en skarpare bakgrund än på en fullformatskamera. En längre brännvidd som 105 mm ger en mjukare oskarp bakgrund än 60 mm, vilket är en fördel vid t ex växtfotografering.
/Joakim
 
105 mm är knivskarp i alla förhållanden. Underbart för porträtt och som tele tecknar det jättefint.
 
Som normal har jag ett 50mm, så därför känns 105mm nog som ett bättre komplement i väskan. Objektivet kommer hamna på en FX-kamera.

/Karl
 
Nu kör jag förvisso FX, men stod inför samma val tidigare. Tittade på Nikons 105:a och Tamrons 90mm. Det exemplaret på Nikonen jag tittade på i butik hade svårt med fokusen, men det allvarligaste är att den saknar bländarring. Tamronen kändes lite plastig i min smak. Valet föll på Tokina 100mm f/2,8, en glugg jag känner mer och mer prisvärd, ju mer jag använder den. Rekommenderas varmt.
 
Nu kör jag förvisso FX, men stod inför samma val tidigare. Tittade på Nikons 105:a och Tamrons 90mm. Det exemplaret på Nikonen jag tittade på i butik hade svårt med fokusen, men det allvarligaste är att den saknar bländarring. Tamronen kändes lite plastig i min smak. Valet föll på Tokina 100mm f/2,8, en glugg jag känner mer och mer prisvärd, ju mer jag använder den. Rekommenderas varmt.

Varför vill man ha bländarringen? Ända fördelen med det är väl om man har en gammal analog kamera?

/Karl
 
Helt rätt. Bländarringen är ett måste när man kör med enkla mellanringar eller bälg, som jag är flitig användare av.
 
Helt rätt. Bländarringen är ett måste när man kör med enkla mellanringar eller bälg, som jag är flitig användare av.

Ok, man lär så länge man lever. Hur ofta vill man ha större förstoring än 1:1? Finns det oenkla mellanringar och bälgar som har kontakterna för att styra elektroniken?

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.