Annons

Vilket lab skall jag anlita?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Jag fotade ett bröllop förra helgen och vill nu skicka filmerna på framkallning hos något duktigt lab. Jag använde filmen Fuji 160 NPC som jag fått rekommenderad.
Är lite rädd att ett vanligt lab skall sabba film och kopior och att detta i så fall gjort filmvalet helt onödigt... Hjälp!

Mvh Andreas
 
Jag bor i blekinge så jag har nog tänkt mig att skicka in filmerna.

Kan jag skicka till odenlab, kanske beställa fotopåsar?
Hur bra är ex-vis scandianian photo:s labveksamhet?
 
Jag skulle inte rekommendera Odenlab, då jag har dåliga erfarenheter av dem. De har bland annat slarvat bort två filmer för mig (den ena innehöll bilder tagna vid ett unikt tillfälle). Visst, det var länge sedan, men jag litar inte på dem längre...

Däremot kan jag rekommendera Proffskopia i Jönköping. Kolla www.proffskopia.se för adress mm.

Andra labb som jag har goda erfarenheter av är Crimson (Stockholm) och Diabolaget (Stockholm).

Att skicka filmerna till ett proffslabb kostar inte mycket mer än vad det gör att skicka dem till något "postorderlabb", om man bortser från de allra billigaste fotopåsarna.

Ett bröllop är ju dessutom ett så speciellt tillfälle att det borde vara värt några extra kronor.

Lycka till!
 
skitsnack!/odenlab!

Odenlab tar proffspriser för mediokert jobb. Har lämnat in flera rullar där och fått ett antal repade!
Tycker odenlab tar överpriser!
Om du fått betalt för ditt bröllopsplåtning eller i framtiden få fler sådan jobb ska du defenetivt använda dig av ett proffslab har bara koll på Sthlm dock....kolla in www.dox.se eller kameradoktorn.se...eller www.provlabbet.se

Ps Bra filmval för övrigt! Ds

Rickard som inte e vän med Odenlab.
 
Skicka filmen till ett yrkeslabb.
Be dem framkalla och begär lämpligen råkopior istället för vanliga 10x15.
Flera vettiga labb har redan nämnts.

Undvik dock labb som bara låtsas vara yrkeslabb som odenlab, fotomax med flera.
 
Kan ingen länka till yrkeslabb med bra priser i sthlm? Gärna innerstad..

Odenlab skall man tydligen inte anlita...?

Fox? Kan man kalla dem yrkeslab?
 
Forslund skrev:
Kan ingen länka till yrkeslabb med bra priser i sthlm? Gärna innerstad..

Odenlab skall man tydligen inte anlita...?

Fox? Kan man kalla dem yrkeslab?

Reportagefoto på Kungsholmen har lägre priser än de andra "proffslabben". Jag har hittills lämnat in 5-6 rullar där som varit jättebra.

Odenlab skulle jag INTE rekommendera. De kör digitalt och servicen kan jag inte rekommendera.

Har testat Scandinavian Photos påsar (till brölloppsbilder faktiskt). De använder sig av Fuji Direkt. Dessvärre var mkt kantstött så det var för mkt problem att skicka med dem.

Jag är också nöjd med Crimson där jag bara lämnat svartvita råkopior och på DOX har jag också blivit nöjd med den enda filmen jag lämnat. Men eftersom jag betalar 40-50 kr mindre på Reportagefoto och är nöjd med deras jobb så rekommenderar jag dem främst.
 
Jag håller med om att proffskopia i Jönköping är bra. Har ännu inte blivit besviken på dom. Skicka för allt i världen inte till storlabben, typ fuji etc..
 
repotagefoto verkar jävligt bra.. Men dyra på bränning av bilderna till cd! Nån som vet hur stora filerna blir?
 
vet bara att dox kör bränning i samband med framkallning antingen för 150 spänn för 4.5meg/bild eller 17.5 meg/bild för 350 spänn...

Rille
 
En liten följdfråga.

Många bra tipps i denna tråd. Råkopior verkar vara en bra lösning.

Hur mycket skiljer sig egentligen i själva framkallningen mellan "entimmeslabb på stan" och framkallning hos proffslabb? Jag har använt Fuji Reala för bröllopsbilder och är lite mån om att filmen framkallas på bästa sätt. Kopiorna är mindre viktiga för de tjänar endast som underlag för att välja bilder att förstora sedan. Men om man ser till själva framkallningen kan man lita på minilabb eller är det proffslabb som gäller?
 
Re: En liten följdfråga.

danneman skrev:
Många bra tipps i denna tråd. Råkopior verkar vara en bra lösning.

Hur mycket skiljer sig egentligen i själva framkallningen mellan "entimmeslabb på stan" och framkallning hos proffslabb? Jag har använt Fuji Reala för bröllopsbilder och är lite mån om att filmen framkallas på bästa sätt. Kopiorna är mindre viktiga för de tjänar endast som underlag för att välja bilder att förstora sedan. Men om man ser till själva framkallningen kan man lita på minilabb eller är det proffslabb som gäller?

Det kan skilja sig enormt, o ingenting.
Beror helt på ifall dom fuskar med kemikalierna eller inte. Utan att nämna namn så finns det ett labb i stan som gjort så o negen är det STOR skillnad på om man jämnför dom med dom som e framkallade i bra grejer. Så, satsa några extra tior o få negen framkallade på ett bra labb.
 
trodde först inte att det var så stor skillnad, men sen jag alltid innan har lämnat in på ekonomilab av olika slag ville jag testa hos Dox med mitt första fotojobb, och vilken skillnaD!!!! och ett par tior extra per film , men det var det verkligen värt, speciellt då man gör för ett jobb så får man tillbaka det i slutändan...

Rille
 
Fuji fotolabb i sverige har en proffsavdelning för porträttfotografer. Dom är duktiga på porträtt, och framförallt Fujis filmer.
Kolla med en Fujibutik om dom kan hjälpa dig rätt.
Annars kan du ringa Fuji´s kundtjänst och fråga.
 
Prolabbet!!!

Jag gillar också Crimson men efter vad jag förstått så kan de vara ganska ojämna i kvaliteten. Lämnar mina bildet till Prolabbet i fortsättningen :)

www.prolabbet.se
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.