Annons

Vilket kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ode

Avslutat medlemskap
Hallå alla fotonördar!

Efter en tid med Canon Powershot S3 IS har jag nu kommit fram till att det är dags för en riktig systemare. Har kikat runt lite och tror att EOS 550D uppfyller alla krav jag har just nu, både funktions- och prismässigt. Frågan är bara vilket kit jag skall köpa? Såhär inledningsvis vill jag ju testa på lite olika sorts fotografering och därmed bör ju det vanliga kitobjektivet (EF-S 18-55/3,5-5,6 IS) det logiska valet, men de flesta anser ju att kitobjektivet ofta inte är mycket att ha. Har dock läst om de som säger att just detta objektivet är ganska bra. Nackdelen med detta objektiv är att det inte verkar ha ett särskilt högt andrahandsvärde om man vill sälja det sen, om man ens får sålt det över huvud taget.
Ett annat alternativ är att köpa kamerahuset tillsammans med ett EF 50/1,8 II som verkar riktigt prisvärt och trevligt, och som jag antagligen kommer ha mycket användning för framöver eftersom jag nog kommer fota en hel del porträtt. Nackdelen med detta är ju det knappast lämpar sig för den blandade fotografering som jag vill ägna mig åt nu i början, samt att det inte skall fungera så bra att filma med.
Ett tredje alternativ som jag ser är att köpa kamerahuset tillsammans med Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC, som jag nog skulle kunna experimentera mycket med nu i början. Nackdelen med detta alternativ är dock att det blir ca 2000 kr dyrare än alternativ ett och två.

Det ultimata vore ju självklart att kombinera och köpa flera objektiv, men i egenskap av student tillåter nog inte min ekonomi detta så länge ingen frivillig gör en donation.

Så hur tänker ni som är mer kunniga än jag? Jag är öppen för alla förslag, även förslag som jag själv inte sett.
 
Ett alternativ hade kanske varit ett 550D-hus och ett Sigma, Tamron eller Tokina 17-50/2,8?

Nu vet jag inte om det blir mycket dyrare, men prisvärdare och användbarare lär det bli iallafall!
 
Ett alternativ hade kanske varit ett 550D-hus och ett Sigma, Tamron eller Tokina 17-50/2,8?

Nu vet jag inte om det blir mycket dyrare, men prisvärdare och användbarare lär det bli iallafall!

Det skulle kunna vara ett alternativ ja, men kanske i dyraste laget. Kanske är värt det dock?


Skall även tillägga att jag självklart kommer köpa fler gluggar i framtiden, det jag söker nu är ett jag klarar mig med fram till att ekonomin tillåter.
 
Det skulle kunna vara ett alternativ ja, men kanske i dyraste laget. Kanske är värt det dock?


Skall även tillägga att jag självklart kommer köpa fler gluggar i framtiden, det jag söker nu är ett jag klarar mig med fram till att ekonomin tillåter.

Att bara ha en 50 mm kommer du väldigt snart att tröttna på, och ett av de tre zoomarna kan du ha resten av livet skulle jag tro...
 
Det absolut mest prisvärda är att köpa kitzoomen. Som du själv nämner är den "nya" versionen ett alldeles utmärkt objektiv -- och den kostar bara några hundralappar när man köper tillsammans med huset.

Om det är din första systemkamera så är det också ett utmärkt objektiv att lära sig kameran med. Så småningom kommer du fram till vilka andra objektiv du behöver.
 
Jag hade valt kitobjektivet, lärt mig fotografera och komma i underfund med vad man är intresserad av senare och köpa objektiv när man har behov av ett annat.

När jag köpte min kamera blev det kamerahus + kitobjektiv. Fotade i ca 4 mån innan jag kände mig begränsad av det jag hade, och jag hade blivit riktigt intresserad av närbilder. Så då slog jag till på ett Canon 60mm Macro, något som jag inte alls hade tänkt att köpa när jag köpte kameran från början.
 
Såhär inledningsvis vill jag ju testa på lite olika sorts fotografering och därmed bör ju det vanliga kitobjektivet (EF-S 18-55/3,5-5,6 IS) det logiska valet, men de flesta anser ju att kitobjektivet ofta inte är mycket att ha.

Jag tror inte att "de flesta" längre anser det. Det är en gammal myt, som dock gällde för Canons ursprungliga 18-55:a (den utan IS). Nikon och de andra har hela tiden haft helt OK paketgluggar. Nu när även Canon har det, tycker jag vi ska glömma den myten.

Paketgluggen är billig och optiskt bra. Nackdelarna är sådan man kan läsa sig till: zoomomfång och ljusstyrka. För en nybörjare duger ljusstyrkan fint, och zoomomfånget täcker en majoritet av de flesta bilder vi alla tar. Vill man ha större ljusstyrka, kan man billigt komplettera med en beggad 50/1.8.

Per.
 
Har du besökt tex Media markt och klämt på alla märken innan du bestämt dig för märke samt model ..?

Dom olika kamerorna har ju lite olika funktioner..

Och kitobjektivet bör du inte sälja om sådant ingår i ditt köp. Och du bör köpa med kitzoom då du handlar anser jag..Därför att den dagen du säljer kameran så vill oftast köparen ha just ett "kit" och inte enbart ett kamerahus.. Så med kitzoom så blir kameran mer säljbar såsom beg..
 
Jag tycker definitivt att du ska köpa med kit-optiken. Om du säljer den sedan så får du troligen iaf igen skillnaden mellan att köpa huset löst och att köpa med kitgluggen. Då har du ett bra startkit. Eventuellt kan du ju "slänga med" ett EF 50/1.8 åxå, eller jaga efter ett begagnat sådant.

När du fotat ett tag med kitoptiken så kommer du att ha kommit underfund med om du behöver mer ljusstyrka eller om du vill ha mer tele eller om vidvinkel är din grej. Då kan du ju fundera över att köpa mer grejer. :)
 
Och kitobjektivet bör du inte sälja om sådant ingår i ditt köp. Och du bör köpa med kitzoom då du handlar anser jag..Därför att den dagen du säljer kameran så vill oftast köparen ha just ett "kit" och inte enbart ett kamerahus.. Så med kitzoom så blir kameran mer säljbar såsom beg..

Det har du rätt i, dem tanken har inte ens slagit mig.

Det verkar som alla är överens om att jag bör satsa på orginalkitet, så det lär väl bli så. Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.