Annons

Vilket ISO-tal för om-1:an?

Produkter
(logga in för att koppla)

abel

Aktiv medlem
Jag har en gammal Olympus om-1:a. Jag får dock inte tag på några 1.35 voltsbatterier. Är det någon som vet vad man ska ställa in iso-talet på för att undvika överexponering när man använder 1.5 voltsbatterier.

/Mattias
 
nej men jag hade inga problem att få tag i batterier som funkar......

ska kolla vad dom heter i kväll och återkommer då.

annars så bygger olympus svenska generalagent om den för ca 1000 spänn.

1.35 voltarna är kvicksilver, därför får du inte tag i dom.
 
Det jobbiga är att det är olika beroende på ljuset. Med Kodachrome 25 på soligt vinterfjäll måste du kompensera ungefär 3 steg. Men det är inte lika mycket med en 400 ASA film vid mulet väder. Dyrköpta erfarenheter :(

För ungefär 1000 kr kan du få den konverterad till nya 1.5 V batterier.

/ Johan
 
Men Johan, det är ju klart att du måste kompensera mer på en solig snödag än en mulen höstdag, det gäller ju troligtvis alla kameror i hela världen.

Snö,ljus sand och andra vita/ljusa bakgrunder eller motiv lurar alltid ljusmätaren.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men så ligger det till iallafall.
 
duracell 625A

alkaline

visst dom är på 1,5 V men det funkar kanonbra.

jag mätte även mitt gamla kvicksilver batteri innan jag köpte dessa.....det låg på 1.45 V så skillnaden blir inte så stor.

så tipset är köp ett och testa helt enkelt.
 
Fredrik H skrev:
Men Johan, det är ju klart att du måste kompensera mer på en solig snödag än en mulen höstdag, det gäller ju troligtvis alla kameror i hela världen.

Snö,ljus sand och andra vita/ljusa bakgrunder eller motiv lurar alltid ljusmätaren.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men så ligger det till iallafall.

Fredrik! Självklart har du rätt i att man måste kompensera beroende på vilket väder det är, och särskilt bekymer är det i fjällen och på havet! Bekymret jag försökte få fram vart att ljusmätaren p.g.a. det felaktiga volttalet mäter olika fel beroende på ljussituationen. D.v.s. om du tror att du har kalibrerat din mätare till att ligga t. ex. 2 steg fel en solig dag med en film, så blir det inte samma fel en annan gång. Du vet alltså inte hur mycket fel det är vid en given situation. Dessutom så varierar felet med hur slitet batteriet är. Kanske var jag otydlig i mitt första inlägg och jag vet inte om jag fick till det nu heller men, jag hoppas att jag fått fram mitt budskap tydligare den här gången:

Satsa 1000 kr på att få den konverterad till nya batterier så får du njuta av din OM-1 länge till.


/ Johan
 
J_Plupp skrev:


Fredrik! Självklart har du rätt i att man måste kompensera beroende på vilket väder det är, och särskilt bekymer är det i fjällen och på havet! Bekymret jag försökte få fram vart att ljusmätaren p.g.a. det felaktiga volttalet mäter olika fel beroende på ljussituationen. D.v.s. om du tror att du har kalibrerat din mätare till att ligga t. ex. 2 steg fel en solig dag med en film, så blir det inte samma fel en annan gång. Du vet alltså inte hur mycket fel det är vid en given situation. Dessutom så varierar felet med hur slitet batteriet är. Kanske var jag otydlig i mitt första inlägg och jag vet inte om jag fick till det nu heller men, jag hoppas att jag fått fram mitt budskap tydligare den här gången:

Satsa 1000 kr på att få den konverterad till nya batterier så får du njuta av din OM-1 länge till.


/ Johan

Ok, jag är med, men då verkar ju å andra sidan den ljusmätaren väldigt opålitlig, om den t o m skiftar beroende på batteriets ålder.

Köp en lös handhållen ljusmätare är då mitt tips.

Kan rekommendera Sekonic 308B kostar ca 2500:-
 
Fredrik H skrev:


Ok, jag är med, men då verkar ju å andra sidan den ljusmätaren väldigt opålitlig, om den t o m skiftar beroende på batteriets ålder.

Köp en lös handhållen ljusmätare är då mitt tips.

Kan rekommendera Sekonic 308B kostar ca 2500:-

Det har å göra med att urladdningskurvan för ett kvicksilverbatteri ser annorlunda ut för ett modernt batteri.Olika ljusmätare är olika känsliga för det här med spänning. Mätaren i OM-1 är känslig. Man har alltid nytta av en handhållen mätare också...

/ Johan
 
Det var ju en gammal diskussion, kanske ingen läser det här, men...

idag finns det Zink/luft batterier som är framtagna för att ersätter dom gammla kvicksilverbatterier.
Jag köper dom i Tyskland för ca. 80:-.
En sak till Johans mätarerfarenheter.
Mätaren i OM 1:an är inte linjär och måste kompenseras olika i dom olika mätområden. Därför är det inte lätt att ange en generell kompensering för OM 1. Det passar inte i precis sådana förhållanden som Johan har råkat ut för.
1000:- för en kalibrering är ganska dyrt, det är inte job för mer än en timme.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.