Annons

Vilket canonobjektiv med fast brännvidd skulle du välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du bara fick använda ett primeobjektiv, vilket skulle du då välja och varför?

Pär

Om man nu ska "zooma" med benen så hade jag valt 50mm 1,4. 1,8 n är för plastig och jag har redan knäckt ett exemplar. 1,4:an är en stabil konstruktion och 50 mm funkar i de flesta lägen.
 
EF 50/1,8 II oslagbar, prestanda/pris. Underbart ljud från fokusmotorn :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Jag hade valt 24-105mm f/4. Ett objektiv som funkar i nästan alla tillfällen.
Hyfsad vidvinkel och bra tele, Ljusstyrkan är inte helt hundra men det är ett kanon objektiv.
Som allround objektiv är det bästa tycker jag.
 
Då väljer jag min 300/2,8L IS II, dels för att den är så sinnessjukt skarp & för att den passar bra till att fota sport, djur & människor i rörelse... =)
 
Kul att så många svarat! Anledningen till att jag som trådskapare inte svarade på min egen fråga är att jag inte har tillräckligt med erfarenhet nog av fasta brännvidder för att ha hunnit hitta en favorit.

EDIT:
Skriv gärna om det gäller FF eller crop!
 
Jag har visserligen inte haft speciellt många, men jag tror inte att jag kommer tröttna på mitt 24mm 2.8 i första taget. Jag tycker att det är en perfekt brännvidd för min cropkamera.
 
180mm macro

Canons 180mm /3.5L macro, för då vet jag att jag hamnar i rätt miljö och sinnesstämning.

M.V.H
/Tobias
 
Bra fråga!

Funderar också på det, du vet "vad ska man skaffa sig för glugg härnäst". För en 650D (crop) har jag tittat på

EF-S 60mm, f/2.8 MACRO, går både till porträtt och makro, hyfsat ljusstarkt

EF 50mm, f/1.4 kan användas till mycket och behållas om du byter upp dig till FF

Hälsningar, Pedro
 
Jag älskar mitt 50mm 1.8, men skulle nog om pengarna fanns byta det till det lite rejälare 1.4. Dock är 50mm på en crop lite för mycket zoom, känner att oftast är jag runt 35 mm på mitt 18-55 mm. Så skulle jag just nu välja får det nog faktiskt bli Canons 35 mm. Alternativt hade jag gått på Canons 40mm STM, men den är inte lika ljusstark, men hade så att säga fungerar rätt bra på både crop och ff. Om jag nu skulle välja en för resten av livet ;)

Rent generellt skulle jag väl säga att 35 mm eller 50 mm är bäst, om man ska leva med det för hela livet. Mest för att jag antar att det skulle fungera med teleconverters. Kanske två objektiv då, 35mm och 85 mm. Kan man dubbla det har man det hyfsat bra, två objektiv, två converters (1,4 samt 2). På FF då. Kan bli kul :D
 
Det jag skulle bli mest ledsen att mista är 85/1.2, men det är inte så allround, stort, klumpigt och makalös seg AF.

Så får nog säga 35/2 IS på en smidig 5DIII eller 6D. Liten, smidig, lätt men ändå robust, skarp och fantastiskt att ha bländare 2 och IS, samt på en 5D/6D ett rätt kompakt paket.
 
Jag skulle ha svårt att välja mellan EF 85mm f/1.8 USM och EF 100mm f/2.8L IS USM Macro. Båda ger väldigt fin teckning i bilderna, och mycket fin skärpa.

85:an är min favorit som allroundglugg (och jag skulle inte välja 1.2:an eftersom jag tycker den är för stor och klumpig samt svår att använda på f/1.2).

100:an nafsar dock 85:an i hasorna och snart är den kanske på favoritplatsen.

Så just nu är det alltså EF 85mm f/1.8 USM som jag skulle välja om jag bara finge välja ett enda objektiv med fast brännvidd.
 
"Shorty Forty" är favoriten som förvandlar min 40D crop till en behändig kompakt (ja nästan då altså).

Dvs Canon EF 40mm f/2.8 STM pancace.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.