Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket bär?
- Trådstartare J. Patric
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Fann mängder av dessa röda bär i Björkliden idag under en dagstur. Vad heter de?
De är varken vilda djur, fåglar eller insekter, men här brukar ju ställas identifikationsfrågor.
Ripbär......
Joakim.e
Aktiv medlem
Nix, hönsbär!Ripbär......
J. Patric
Aktiv medlem
Tack Anders och Joakim! Jag jämförde era förslag och hönsbär verkar stämma.
Ripbärsväxtens blad är skrovligare och bären röda innan de mognar och blir sedan svarta. Mogna hönsbär är röda, och det är tydligt att dessa bär är mogna, och bladen ser ut som hönsbärsväxtens, med längsgående linjer.
Det finns inte många höns uppe på fjället, så jag hade nästan önskat att det var ripbär istället.
Ripbärsväxtens blad är skrovligare och bären röda innan de mognar och blir sedan svarta. Mogna hönsbär är röda, och det är tydligt att dessa bär är mogna, och bladen ser ut som hönsbärsväxtens, med längsgående linjer.
Det finns inte många höns uppe på fjället, så jag hade nästan önskat att det var ripbär istället.
Joakim.e
Aktiv medlem
Tack Anders och Joakim! Jag jämförde era förslag och hönsbär verkar stämma.
Blev lite nyfiken på varför denna växt egentligen heter hönsbär. Den har definitivt ingen anknytning till tamhöns. Den bästa boken för att kolla detta är Lyttkens: Svenska växtnamn, som kom i nytryck för några år sedan. Lyckas inte gräva fram mitt ex av boken. Hittade däremot detta på Wikipedia:
"Hönsbär och liknande har växten fått av att orrhöns gärna äter dess bär."
Nu vete fåglarna om orrar äter hönsbär i verkligheten, det finns det säkert andra som vet bättre.
Annars är både dalripa och fjällripa hönsfåglar!
Ripbär är vanlig i Abiskoområdet liksom stora delar av fjällen. Den hittar du på kalfjället, gärna där vinden har blåst undan snön. Hönsbär växer däremot inte på kalfjället utan i fjällbjörkskogen.
/hälsn Joakim