Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket autofokusläge?
- Trådstartare Siggek
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Hallå!
Skall plåta stillasittande motiv på 20-30 m avstånd inomhus och undrar vilken autofokusinställning jag skall ha. Specifik punkt, dynamiskt, eller automatiskt.
Mvh sigge
Behöver du ställa in fokus på det avståndet? Vad använder du för brännvidd? För mig känns det naturligt att ställa avståndet på oändligt och låta det vara där, men det beror litet på brännvidden, förstås.
Per.
slaskpelle
Aktiv medlem
autofokusläget du skall ha är endast punkten i mitten. Det ger mest precision. Är det ljusmätningsmetod du menar? Det beror ju isåfall på hur fotoplatsen ser ut.
punktmätning används oftast av duktiga fotografer mer ger stora skillnader i exponering beroende på om du siktar på en mörk eller ljus punkt när du låser exponeringen. Dessutom kräver den att du har autofokuslås och exponeringslås på olika knappar(dvs inte alltihop på avtryckaren).
evaluerande mätning är nästan alltid en kass metod, man får siluetter om bakrunden är ljus eller utbrända nyllen om bakrunden är mörk. Känns som kameran lever sitt eget liv med denna metoden.
centrumvägt är en bra nybörjarinställning, den exponerar efter det som är i området omkring mitten.
vet inte om jag tolkade ditt inlägg riktigt rätt dock
punktmätning används oftast av duktiga fotografer mer ger stora skillnader i exponering beroende på om du siktar på en mörk eller ljus punkt när du låser exponeringen. Dessutom kräver den att du har autofokuslås och exponeringslås på olika knappar(dvs inte alltihop på avtryckaren).
evaluerande mätning är nästan alltid en kass metod, man får siluetter om bakrunden är ljus eller utbrända nyllen om bakrunden är mörk. Känns som kameran lever sitt eget liv med denna metoden.
centrumvägt är en bra nybörjarinställning, den exponerar efter det som är i området omkring mitten.
vet inte om jag tolkade ditt inlägg riktigt rätt dock
Benjamin_widlund
Aktiv medlem
Hallå!
Skall plåta stillasittande motiv på 20-30 m avstånd inomhus och undrar vilken autofokusinställning jag skall ha. Specifik punkt, dynamiskt, eller automatiskt.
Mvh sigge
Om det handlar om ljus, vilket verkar framgå av en duktig tolkare ovan, så skulle jag rekommendera manuellt! Med stillasittande objekt och det relativt stabila ljus som ofta bildas inomhus så tror jag kamerans automatik lätt ställer till mer än den hjälper
Karl R
Aktiv medlem
Om det handlar om ljus, vilket verkar framgå av en duktig tolkare ovan, så skulle jag rekommendera manuellt! Med stillasittande objekt och det relativt stabila ljus som ofta bildas inomhus så tror jag kamerans automatik lätt ställer till mer än den hjälper
Naturligtvis. Aldrig evaluerande mätning. Centrumvägd med mer begränsat mätfält eller spot. Ju större mätfält ju mer blir man lurad av kameran. Men man måste ju tänka på vad kameran mäter på.//K