Annons

Vilken upplösning för "bra" resultat, på fotopapper respektive canvas?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Om man ska skriva ut bilder i hyfsat stort format, vilken upplösning (ja, räknat i dpi) krävs vid olika storlekar för att resultatet ska upplevas som bra vid ett för storleken rimligt betraktningsavstånd?

Jag har en Canon 50D som ju ger 4770x3177 px (15,1 Mpx) användbar bildinformation. Vid 300 dpi gör det en långsida på 40 cm, vilket ju faktiskt tål även närgranskning. Går man upp till 70x100 cm så hamnar upplösningen om jag räknat rätt på ca 120 dpi. En fotoutskrift på 70x100 cm lär man ju knappast ställa sig och närgranska, så räcker 120 dpi till för att den ska upplevas som bra? Min magkänsla säger att det borde räcka men kan vara gränsfall i vissa situationer.

Vad gäller på canvas, behövs det samma upplösning, eller kan man till och med klara sig med lägre? Räknar man till exempel på 100x150 cm så blir det ju ca 80 dpi.

Jag är alltså mindre intresserad av teori och mer av den faktiskt upplevda bildkvalitén i respektive fall.
 
Har printat canvas med ganska detaljerade bilder på över 1m bredd från 12mp, tycker det är riktigt bra på 0,5-1m håll.
Några vänner printade 180cm från 5mp, blev helt ok från 1,5m håll, men mycket detaljer är där inte.
Vet inte om detta hjälper nått men men..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.