Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken typ av stativhuvud...

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
...använder ni till enklare studiofotografering?

Skulle bli glad över lite erfarenheter och synpunkter.

Jag ha idag en liten kulled, Manfrotto 352RC. Den är i klenaste laget för en Dynax7 + batterigrepp.

Kommer nog köra mest med vertikalt format till porträtt och det är lite lurigt att flytta utsnittet utan att samtidigt luta kameran.

Funderar på om ett trevägshuvud är att föredra. Motiven kommer inte direkt att kunna röra sig alltför mycket i en liten hemmastudio. Så långsammare men säkrare inställning kanske är det rätta?

Jag menar ngt som många här inte håller med om.

Jag ser videohuvud/panoramahuvud som det rätta valet vid stillsam och lugn fotografering och kullederna för flexibel och mer impulsberikad fotografi.

Jag fotar ofta "snabba motiv" och vill ha full flexibilitet som JAg menar att en kulled ger mig mer av än panoramaleden.

Det MÅSte också sägas att jag är av den mer impulsfotografen som också väljer (tvärt!!) kulleden i studion. Alltså bottnar kanske stora delar av valet i hur man fotar och hur man "ääär"...som fotograf:)

Det bästa är ju att testa lite olika.. finns många trådar här på fs som handlar om detta.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar