Annons

Vilken typ av filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

frennström

Aktiv medlem
Har ett Canon 16-35/2.8L II och har hört att UV-filter till detta bör ha extra tunnt glas pga den stora bildvinkeln - stämmer detta?
I så fall - vilket bör jag välja?
Vissa säger att Zeiss filter är överlägset bäst (men de har väl inte med extratunna glas?) medan B+W har åtminstone en sort med tunnt glas och som dessutom har någon form av anti-reflexbehandling i nanoteknik.
Tja?

Tacksam för råd!

//jan frennström

Glasets tjocklek är ganska irrelevant, det är ringens tjocklek som ska vara liten för att den inte ska synas i kanterna.

Jag har Nikons 17-35a.
Skall man använda polfilter så krävs det slim version annars kommer filtret med. O då skruvar man av UV.
Har du inte slim verison på UV så kommer det att vinjettera lite extra men filtret är troligtvis inte med i bild. Men nu har du 16mm.

Sen kommer väl filtrets vara o icke vara säkert att dyka upp i tråden.
JAG använder nästan alltid lock till min vidvinkel och alltid skyddsfilter i form av UV.
Det har räddat frontlinsen en gg från en skidstav. Räckte med att köpa ett nytt filter.

Har ett Canon 16-35/2.8L II och har hört att UV-filter till detta bör ha extra tunnt glas pga den stora bildvinkeln - stämmer detta?
I så fall - vilket bör jag välja?
Vissa säger att Zeiss filter är överlägset bäst (men de har väl inte med extratunna glas?) medan B+W har åtminstone en sort med tunnt glas och som dessutom har någon form av anti-reflexbehandling i nanoteknik.
Tja?

Tacksam för råd!

//jan frennström

Jag använder bara filter på mina objektiv om jag jobbar i en ¨aggresiv ¨ miljö.
Vilket filter du än har så sänker det skärpa-kontrast mer eller mindre.
Med billiga filter, eller fel filter, är skillnaden dramatisk!
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar