Annons

Vilken tubkikare skall jag välja?(dslr digiscooping)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viggenpatrik

Avslutat medlemskap
Hej, har en pentax dslr och tittat lite på "digiscooping" verkar spännande men jag vet inte liken lösning jag skall välja. Har hittat denna kikare:
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=40
2000 mm lockar ju men jag är osäker på hur bra bilden blir och även om 2000mm är mycket så är det ju ändå inte enormt mycket.

sedan har jag hittat detta:
http://www.teleskop-service.se/produkter/eng/spotting/start/spottingstart.html
kikaren längst ner längst ner, art. no TS SP 100 Z

denna kikare skall tydligen kunna kopplas ihop med en kamera genom ett okular, så även om brännvidden bara är ca 500 mm jämfört med den andra på 2000mm så måste ju förstoringen bli en hel del mera.

Vilket skulle ni ha valt?

jag kommer inte att använda det till att titta på fåglar med utan mest till andra intresanta studier :D
 
?

Jag har ännu inte sett någon bild tagen med "billigare rymdteleskop" och dslr som kommer i närheten av en kompaktkamera (i stort sätt vilken som helst) + en tubkikare av hyfsad kvalitet. Enligt mig går den bort direkt ifall stjärnstudier inte är i första prio. Den andra tubkikaren kan jag garantera dig inte ger en enda bild på 1000 000 försök som du blir nöjd med. Ska du testa digiscoping så är det bättre du försöker få tag i en beggad tub av lite bättre sort (Kowa 821, 823(Fluorit),Optolyth TBS 80, eller liknande) dessa kan man komma över för mellan 2500-6000 och de går att digiscopa med. Bäst fungerar det med kompaktkameror. (beror på dessas objektiv med mindre frontdiameter) man använder då adapter (Finns till de flesta kompakter och tubar) eller fotar helt enkelt handhållet genom tubens okular. Eftersom man fotar genom okularet får man större förstoringar än om man fotar utan okular som jag sett att en del DSLR-adaptrar är konstruerade för. Jag erhåller brännvider motsvarande ca 1500-5000 mm med min olympus och min zeistub

Fjärilen är digiscopad utan adapter med en Olympus 720SW(liten kompaktkamera) genom en bra tub på 15 m avstånd (Bilden en aning croppad)
 

Bilagor

  • natfjarildigi.jpg
    natfjarildigi.jpg
    54.1 KB · Visningar: 352
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.