Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

dalkvist

Medlem
För att förlänga brännvidden, med kombinationen 10D + Canon 100-400mm, vilken converter är då den bästa, om AF-en skall fungera? På Canons egna convertrar fungerar ej AF, vare sig på 1,4 eller 2x.
 
Kenkos Pro300 1.4x.. Men ja.. AF'en snurrar.. men det krävs ändå rätt bra ljus och kontrastrikt motiv, för att AF'en ska låsa.
 
Vilken telekonverter

Jesper, jag fattar inte vad du menar,med det här svaret i ett tidigare inlägg?

1.4x.. Du förlorar minimalt med skärpa, samt får ett hyffsat snabbt f8.. och då 900mm..
EF 1.4x gör att du bibehåller IS, men inte AF..
 
Ytterligare en fråga? Detta är Cyberphotos Canon-convertrar. Finns det ej några som klarar AF, det är ju ett sådant jag vill ha!

Convertrar: Cyberphoto
Canon Extender EF 1,4x II fr 200mm ej AF m f/4,5- 4813 kr
Canon Extender EF 2x II fr 200mm ej AF m f/4- 4813 kr
 
Det Jeppe syftar på är, om jag inte är helt ute och cyklar i canondjungeln, att Canons enklare hus slår av automatfokuseringen om objektivets bländare är mindre än f/5.6.

Alla dina kombinationer ger mindre bländare än f/5.6. AF funkar alltså inte om kameran vet om det.

Kenko mfl pirater rapporterar inte rätt bländare till huset så autofokusen fortsätter att fungera. Oklart hur bra dock.
 
Tack Jim! Du har säkert rätt i det du säger. Men menar du då, att till 10D + Canon 100-400mm, går det ej att få tag i orginal-convertrar som klarar AF? I så fall får jag väl testa KENKO då!
 
Hmm ja, jag tyckte jag skrev tyxligt men ändå inte ;)

Alltså.. Canons egna extendrar slår av autofokusen om den maximala bländaröppningen är f8 eller mindre (Förutom då proffskameror som EOS 3 och 1V,D,Ds).

Däremot så bibehålls IS. Med Kenkos (eller soligor) så funkar inte den elektriska överföringen fullt ut, vilket medför att rätt bländare inte blir rapporterad till huset (huset tror inte att det är någon konverter monterad). Exponeringen blir dock korrekt ändå.

Autofokusen kommer således att "fungera" med Kenko/soligors.. Finns visst folk som har tejpat över vissa kontaktbleck på Canons egna konvertrar, så att AF fungerar ändå.

Cyberphotos text är något felaktig. Canons konvertrar går att använda på fasta objektiv från 135mm, inte 200. Samt då på L-telezoomar (utom det gammla 80-200/2.8L)

Mer från cyberfoto: ej AF m f4.5 innebär att om objektivet har f4.5 eller mindre öppning så fungerar inte AF (förutom EOS 1V,D,Ds och 3)

Men nästa rad är även den lite felaktig, med EF 2x måste du ha f2.8 på objektivet om AF'en ska fungera (förutom EOS 1V,D,Ds och 3).

Hoppas det klarnade något..

och det är alltså PRO300 som gäller, annars försämrar du skärpan mer än nödvänligt på ditt fina 100-400. Personligen hade jag kört MF med en orginalkonverter.
 
Tack Jesper, nu ramlade poletten ner, för nu fick jag verkligen ett uttömmande svar på "problemen". Nu förklarade du ju nästan pedagogiskt! Jag kan också förstå, att du skulle köra med original och därmed manuellt. Själv har jag liksom flera, lite svårt att "ställa in" fokus manuellt, med brännvidder på 900mm och större.

På Scandinavian Photo tycks de också ha lite problem, när det gäller den här frågan. Men nu kan jag ju meddela dem, vad jag fick för svar på Fotosidan av dig Jesper!

Jag skall ner till dem på måndag, och då tar jag med "mitt paket", så får vi testa prylarna på plats. Och för att få AF, så funderar jag på KENKO PRO300 MC7 1,4x, för jag förstår att det var den konvertern du menade.

Tack ännu en gång Jesper!
 
I stället för att trixa ihop en egen tråd så frågar jag här i stället,,,,,

Jag kikar på 1,4x convertrar,, Canon har ju en nyare modell "II" som såklart är en uppdaterad version av den äldre.

Vad jag förstår så är det en tätnings-list/ring i den nya EF1,4X II.
Är den egentligen bättre eller sämre sett till det rent optiska än den äldre?
Finns det tester som visar den eventuella skilnaden?

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
I stället för att trixa ihop en egen tråd så frågar jag här i stället,,,,,

Jag kikar på 1,4x convertrar,, Canon har ju en nyare modell "II" som såklart är en uppdaterad version av den äldre.

Vad jag förstår så är det en tätnings-list/ring i den nya EF1,4X II.
Är den egentligen bättre eller sämre sett till det rent optiska än den äldre?
Finns det tester som visar den eventuella skilnaden?

Mvh Niclas,

Jag har inte sett någon test av 1,4 extendern. New vs old är testad för ef 2x på http://www.luminous-landscape.com/reviews/c-ext.shtml . Kontentan är att den nya är marginellt bättre. Men det gäller då 2x-extendern, så det blir bara en indikation.

mvh

Bent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.