Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken studioblixt styrka valde du o varför...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bohmanskan

Aktiv medlem
Efter att ha ägnat timmar åt att läsa på forumet blir jag inte klokare, snarare tvärtom! Jag står i begrepp att köpa ett par studioblixtar. Har inga professionella avsikter, är på amatörnivå, därför räcker de paketen som finns på Photax, det på 2x 300ws eller det på 2x 150 ws.
Jag var så säker på att 150 ws skulle räcka åt mig, men blir ändå osäker när jag har läst i forumet där många förespråkar den högre styrkan. Hellre ha mer och dra ner än att ha för lite... MEN, kan det var så att 300 kan bli för mycket...? Jo, enl. vissa i forumet så kan det bli just så.

Kommer använda prylarna i hemmet, alltså inga enorma ytor, men samtidigt vet jag att det kommer finnas möjligheter för mig att fota porträtter i idrottshallar. Den största fokus bör dock vara att grejerna ska funka bra i hemmiljö.

150 eller 300, ja den frågan har gäckat mig i ett par veckor nu... Skulle uppskatta om ni hjälpte mig på traven här. Jag ber er inte att välja åt mig, däremot skulle jag uppskatta om ni kunde berätta vilket ni valde och varför. Och med facit i handen, gjorde ni det rätta valet?

Hälsningar från Sonja som e förvirrad... :)

Frågan är inte lätt. Jag har fått rådet av yrkesfotograf här på sidan att välja svagare bilxtar, bla för att kunna köra stor bländare.

Jag ställde frågan på ett annat forum och någon svarade helt tvärt emot. Jag är också förvirrad.
Min fråga:

Hello!
I am thinking to by a Esprit Gemini kit with travel pack. Its just very difficult to decide if I should by 500-500 or 500-750+ or 500-250-250 Ws.
A friend tells me that to get short depth of sharpness (use large apperture) it will be necessary for me to reduce the light down to below 9Ws sometimes. Please give me some advise here. Thre heads could really be nice, but will it be problems with to little power instead?
I will use a 60X100 softbox on one of the heads.

Svaret:
I wonder why you would want to have shallow depth of field when doing fashion photography. Even when using a very static approach with the model sitting on a posing stool or prop you would need good depth of field and you will soon discover that you need plenty of flash power, especially if you try to use a more dynamic approach to posing later on. The power can always be dialled down if you should have "too much", but you cannot squeeze more power out of a flash unit if you need more. Fashion photography requires suitable light formers which often are not very efficient on light output, so in my opinion you should get the Gemini 750 and Gemini 500 to start with. Doing this type photography on a serious basis you will soon discover that being limited to two lights will not get you satisfying results, although you can compensate for the inadequate number of flash heads by utilising one or more large reflecting surfaces. For this type of photography you will need to invest in additional heads sooner or later, and Gemini 500’s would be the lower limit. 250 Joule units will be a waste of money. That’s my opinion.

Om du ska använda blixtar "hemma-hos" är det relevant för dig att kolla vilken "lägsta-effekt" som är möjlig att nå.

Exvis 300Ws
1/1 : 300Ws
1/2 : 150Ws
1/4 : 75Ws
1/8 : 37,5Ws

37Ws eller lägre är ett lämpligt riktvärde.

Jag är inget proffs men har använt båda 110W/s och 200W/s i min "hemmastudio".

110W/s-blixtarna körde jag med paraplyer och fick ett ganska ok resultat, den enda nackdelen var att det var full effekt eller halv effekt som gällde.
Inte så stora valmöjligheter där alltså.
Varierade styrkan mellan både 55W/s och 110W/s när jag använde dessa.

Har också använt 200W/s men då med 90x120cm softboxar. Med dessa hade jag möjligheten att steglöst justera styrkan från 1/8-del upp till full styrka vilket gör fotograferandet avsevärt mycket enklare.
När jag använde de här så brukade jag ligga på ca 25% av styrkan, ibland lite mer.

Skulle jag köpa nya blixtar idag så hade jag satsat på 200-300W/s och vetat att jag har lite marginaler om jag skulle plåta något större.
Laddtiden blir ju i regel lite kortare om man har fetare blixtar och inte nyttjar full styrka.
Softboxar är guds gåva till fotografen och ska man ha lite större sådana så kan det ibland vara bra med ett rejälare aggregat att fästa dessa vid.

Så.. Är det samma specar på 150 och 300-aggregaten utöver styrkan så klarar du dig säkert med de mindre om du bara ska fota lite hemma.
Råkar du ut för samma dilemma som mig med begränsade inställningsmöjligheter på de mindre aggregaten så välj de större.

Och glöm inte att kolla så det fungerar bra med ett par stora softboxar på dom och ta med det i räkenskaperna, softboxar ska du ha... =)

Jag har 500Ws blixtar och i vardagsrummet är det sällan jag får större bländare än 8, även när jag ställt ner styrkan, vilket kan vara lite tråkigt om man vill kort skärpedjup.

Att många rekomenderar starkare blixar är nog för att det är lättare att ta ner styrkan på blixten mha ND-filter(på blixten) än det är att trolla fram mer effekt när man väl kommer på att man vill ha det. Skillnaden i pris brukar nämligen inte vara särskilt stor och därför väljer man det starkare.

Mvh
Maverick

Alla photax system är lika prisvärda, Elektra 150, 300 och interfit 300.Man får dock vad man betalar för. Att 300Ws bilxtarna skulle vara för startka stämmer inte. Det som är viktigt för att de inte ska bli för starka är instälningsmöjligheterna. Elektra 150 kan ställas över 3 steg, d v s 1/1, 1/2 och 1/4 effek. Med andra ord 150 till 37,5 Ws (Wattsekunder). Elektra 300 kan ställas i 4 steg, alltså 300 till 37,3 Ws. Interfit 300 kan ställas över 6 steg, alltså 300 till 9,5 Ws.
På alla blixtar följer inställningsljuset med proprtionerlikt mot effexten på blixtljuset, d v s du ser hur skuggorna och ljuset faller innan blixten slår. Fördelen med Interfit är att den har 150W halogen inställningsljus, d v s bättre ljus i studion och lättare att komponera och fokusera i sökaren. Elektra har vanlig 60W lampa vilket har sina begränsningar.
Sedan har du betydligt längre laddtider på de billigare blixtarna, upp till nästan 4 sekunder. Interfitt har dessutom möjlighet till IR sändare istället för en lång sync-sladd mellan kamera och blixt. Ser man dock bara till ren effekt skulle jag vilja påstå att du klarar dig med 150Ws i ett vanligt vardagsrum. Kameran du har är ju så bra på höga ISO att du helt enkelt kan skruva upp till 800. Det motsvarar ganska bra vad proffsen kör med när de använder ISO 100 och 1200Ws per lampa :)
Lycka till och I vilket fall som helst tror jag du kommer ha mycket roligt och lärorikt med vilken utrustning du än väljer.
Vill dock tipsa om att 2 blixtar är minimum. Gärna 3. Dessutom gör lite tillbehör stor skilnad. En bra softbox i storlek 90x120cm ger väldigt mycket bättre resultat är 60x60cm. Ungefär samma problem som med kitoptik 18-55 till canon. De lägger alltid med billigaste alternativet i paketet men man vill snart byta ut det.
Glömm inte massor av billigt svart tyg på väggarna för att skärna bort studsande ljus i en liten lokal. Helst i taket också. Någon typ av bakgrund och bakgrundsstativ är också högst användbart.
MVH, Niclas Vestman

Tack för responsen!
Niclas, det var väl tänkvärda ord som du plitade ner. Hmm, får fundera lite till. Photax 150- paket innehåller bara två paraplyer medan det Elektra 300 paketet innehåller 1 paraply o 1 softbox (60 x 60). Och visst verkar softboxen trevlig att ha att göra med och det var därför som jag började kika på 300-paketet. En softbox går ju loss på 1000-lappen och då är jag ju nästan uppe i kostnaden av det Elektra 300 om jag skulle komplettera på en softbox med 150-paketet.
Men om jag har förstått det hela rätt så är ju ändå bägge paketen likvärdiga på den svagaste styrkan och därmed är ju frågan besvarad, borde alltså rimligtvis köpa 300-paketet. Men sen kommer Niclas med ytterligare ett förslag, nämligen Interfit som ju har ganska många fler fördelar gentemot Elektra. Aj, aj, aj, nu blir det till att läsa i forumet igen... :) o ta nya ställningar....
Kom gärna med fler input.

Det engelska svaret är väl ungefär detsamma som skrivits här. Att det är lättare att ta ner effekten från ett starkare aggregat och helt omöjligt att få ett svagare aggregat att bli starkare.

Sedan går han inte lite på villkoren för att fota mode, men det är ju bara intressant om det är det man ska göra. Är det enbart fineart och singleporträtt så räcker svagare blixtar. Men så fort man vill börja använda reflexskärmar, få med lite mer miljö osv så sjunker effekten snabbt.

Det man ska ha i åtanke är att ljuset avtar i effekt med kvadraten av avståndet. Så flyttar man ut en blixt till dubbla avståndet så har man bara en fjärdedels effektkvar och då kan svagare blixtar snabbt komma till korta.

Står i valet och kvalet att komplettera med ytterliggare blixtar och har då övervägt svagare blixtar men det blir nog samma som jag har eller starkare.

Mvh
Maverick

Jag var på en kurs i ljussättning i veckan som gick, den som annonseras här på fotosidan.
Kontentan vad det gäller anskaffande av utrustning för mig blev att jag ämnar skaffa ett kit med två huvuden på 300 ws, minst en softbox och lite andra prylar. Viktigt är möjligheten att justera ner ljuset rejält samt att uppladningstiden ska vara kort. Styrkan på inställningsljuset känns också viktig efter att ha fått prova i praktiken.
Man kan göra mycket med två blixtar och behövs det kan jag stötta med min Sigma 500 super som en extra slav.
Jag har köpt för billigt för många gånger och det har blivit dyrt.
Jag kan rekomendera nämnda kurs som en första investering i studiofoto väg. Jag känner mig betydligt bättre rustad att välja prylar nu, dessutom har jag lite grepp om hur man använder dom. Det är bara pengar som fattas men det kommer i sinom tid.

Bohmanskan skrev:
Efter att ha ägnat timmar åt att läsa på forumet blir jag inte klokare, snarare tvärtom! Jag står i begrepp att köpa ett par studioblixtar. Har inga professionella avsikter, är på amatörnivå, därför räcker de paketen som finns på Photax, det på 2x 300ws eller det på 2x 150 ws.
Jag var så säker på att 150 ws skulle räcka åt mig, men blir ändå osäker när jag har läst i forumet där många förespråkar den högre styrkan. Hellre ha mer och dra ner än att ha för lite... MEN, kan det var så att 300 kan bli för mycket...? Jo, enl. vissa i forumet så kan det bli just så.

Kommer använda prylarna i hemmet, alltså inga enorma ytor, men samtidigt vet jag att det kommer finnas möjligheter för mig att fota porträtter i idrottshallar. Den största fokus bör dock vara att grejerna ska funka bra i hemmiljö.

150 eller 300, ja den frågan har gäckat mig i ett par veckor nu... Skulle uppskatta om ni hjälpte mig på traven här. Jag ber er inte att välja åt mig, däremot skulle jag uppskatta om ni kunde berätta vilket ni valde och varför. Och med facit i handen, gjorde ni det rätta valet?

Hälsningar från Sonja som e förvirrad... :)

verkar som interfit kommit med en lite bättre modell, Interfit Stellar 300,
med 150w inställningsljus, ca 1 sekunds laddtid
effekten steglöst inställbar från full till 1/32 del. Verkar helt ok faktiskt, bättre än dom tidigare modellerna som var sämre på allt.
Den är fläktkyld, vilket kan innebära lite störande ljud. 60x60 softbox som ingår e i minsta laget. På bilden ser det ut som vrid/stativfäste är gjorda i PLAST..?? inte så bra i så fall..
7000 SEK för ett 2-kit med dom vanliga tillbehören. Verkar iofs prisvärt.

http://www.photax.se/std/interfit/stellar/interfit_stellar.htm

Annars skulle jag nog kika på Bowens gemini 250/500, lite bättre på det mesta men dyrare.
http://www.dito.se/index-2.html

i nummer 10 av kamera&bild finns ett mindre test av studioblixtar, inte så väldigt ingående men läsvärt.

Jag står också i begrepp att skaffa studioblixtar, jag tror att man måste
ta hänsyn till vilket format man tänker
använda dom till. Vill man som jag köra
6 x 7 och 100 asa så får man nog välja
grejor med lite krut i , småbild har ju ett helt annat skärpedjup.

Hej Sonja, jag gick precis igenom våndan själv och när jag fick nys om det nya kitet Interfit Stellar, som både kan ställas ner ordentligt och har snabbare laddningstid än de andra Interfitkiten så blev det 300ws. Det kommer inte att behövas när jag fotar hemma i vardagsrummet, men om man tar med dem till en större lokal så kan det komma väl tillpass. Dessutom verkar kvalitén generellt bättre på Stellarpaketer efter vad jag kunnat läsa mig till. Jag bokade ett kit på Photax och går nu och väntar. När jag fotar mindre grejor så använder jag två små EX blixtar och en Interfit E-flash.

Har använt en av mina multiblitz 200Ws blixtar på halv effekt med en 75x75 cm softbox till testbilden som blev mitt profilporträtt. Trots det hamnade jag på bländare 16 - 22 och då är nästan ena kinden utbränd, så jag skulle definitivt prioritera de blixtar som går att få ner lägst i effekt för foto i mindre studior (om 300orna går att dra ner lika långt som 150orna är de dock förstås attraktivast).

För mig blev paketvalet väldigt enkelt genom att ett snorbilligt begagnatpris avgjorde saken, och trots att mina blixtar är väldigt inflexibla (går bara att ställa ner ett steg och inget proportionerligt inställningsljus etc.) kan jag känna att portabilitet har blivit den mest intressanta aspekten för mig. När jag tittar på nya eller kompletterande blixtar idag är det främst lösningar med portabla batteripack som lockar.

Falcon Eyes hade ett paket med portabelt batteripack i rimlig prisklass, men de drog tydligen tillbaks det pga kvalitetsproblem. Att skaffa flera SB-800/SB-600 blixtskoblixtar känns också annars som ett mycket intressant alternativ till portabla studioblixtar (även om det då känns skönt att ha några riktiga studioblixtar med inställningsljus för fasta situationer i hemmastudion).

Senast ändrad:
Tack återigen. Efter att ha funderat ordentligt har jag kommit fram till att jag går på Camillas linje. Det får bli ett par 300 ws Stellar, verkar ju var schyssta prylar till ett hyffsat pris. Att det sen finns bättre grejor är jag väl medveten om, men för husbehovet räcker detta mer än väl.
Som sagt, nu har jag bestämt mig, nu gäller det bara att övertala honom som ska betala det... :) Det är inte lätt alla gånger, får väl vara lite extra snäll... :)

Men en fråga till innan vi bommar tråden. Har ju en 550Ex, tänkte att den kunde bli användbar att t ex belysa bakgrunden. Men hur triggar man den, den svarar ju inte på IR sändare tydligen, och Canons egen finns det ju inte plats för i blixtskon då jag planerar att ha en IR sändare. Finns det någon lite pryl att köpa för att få igång 550'n eller är det bara att glömma den...?

Undrar Sonja

Bohmanskan skrev:
Tack återigen. Efter att ha funderat ordentligt har jag kommit fram till att jag går på Camillas linje. Det får bli ett par 300 ws Stellar, verkar ju var schyssta prylar till ett hyffsat pris. Att det sen finns bättre grejor är jag väl medveten om, men för husbehovet räcker detta mer än väl.
Som sagt, nu har jag bestämt mig, nu gäller det bara att övertala honom som ska betala det... :) Det är inte lätt alla gånger, får väl vara lite extra snäll... :)

Men en fråga till innan vi bommar tråden. Har ju en 550Ex, tänkte att den kunde bli användbar att t ex belysa bakgrunden. Men hur triggar man den, den svarar ju inte på IR sändare tydligen, och Canons egen finns det ju inte plats för i blixtskon då jag planerar att ha en IR sändare. Finns det någon lite pryl att köpa för att få igång 550'n eller är det bara att glömma den...?

Undrar Sonja

Stellar:erna verkar riktigt bra, funkar med Bowens tillbehör också så framtida utbyggnadsmöjligheter finns med andra ord.

Borde väl gå att ställa din 550EX i manuellt läge och köra den som slavblixt och trigga den på studioblixtarna, jag kör själv nikon så den exakta inställningen får canonisterna bidra med..

Jag är inte alls duktig på blixtar egentligen, men fibblar mig fram så gott jag kan och lär mig efterhand. Jag brukar använda Canons blixtsändare ST-E2 på kameran för att styra EX-blixtarna, och sen synkkabel i kamerans PC-synk uttag för att styra min E-Flash som annars utlöses av förblixten. Jag tänkte mig att jag kunde köra en liknande lösning med studioblixtarna sen. Vill man inte köpa ST-E2 så finns det väl en off-camera grunka med kabel som går att använda för att styra EX-blixt och då har du ju blixtskon ledig för sändaren. (Hoppas du kan få bättre svar av någon annan om denna detaljen:)) Har du inget PC-synk uttag på kameran så kan man köpa en blixtskoadapter med uttag på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar