Annons

Vilken skrivare skall jag köpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut100906

Avslutat medlemskap
Är ute efter att köpa en skrivare men har inte så mycket kunskap i ämnet. Undrar därför om det är någon som kan hjälpa mig att välja en skrivare som ger utskrifter i toppkvalitet.
 
om du hittar en Canon i9100...köp den!
Den skriver ut upp till A3...sex färgpatroner...riktigt mumsig fotokvalitet på bilderna. Jag gav ca:5.000:- för över ett år sedan....nu måste dom (om dom finns kvar) ha sjunkit rejält i pris.
 
Canon Pixma IP 5000

Hej,

Jag har haft ett gäng olika fotoskrivare - nu har jag en Canon Pixma 5000. Gillar den för att

1. Separat fack för 10x15 papper
2. Kan skriva på cd/dvd
3. 5 patroner som kostar cirka 500 att byta(allihop)
4. Skriver Canon-snyggt upp till A4
5. Bra pris - finns på www.pixmania.com för cirka
2.400kr med en extra uppsättning patroner
6. Snabb, leverar ett 10x15 på cirka 30 sekunder

Lycka till!

Mvh Lazze
 
Patrik Carlstedt skrev:
Är ute efter att köpa en skrivare men har inte så mycket kunskap i ämnet. Undrar därför om det är någon som kan hjälpa mig att välja en skrivare som ger utskrifter i toppkvalitet.
Äger själv en Canon I 9950, en skrivare med åtta patroner som skriver ut i A3 +. Den skriver otroligt tyst och är dessutom en av marknadens snabbaste skrivare. Kostar c:a 6000 kr och skriver ut i proffesionell kvalite. Jag tror dock att du kan få lika bra skrivare för c:a 2000 kr billigare om du nöjer dig med utskrifter i A4 storlek.
 
Re: Canon Pixma IP 5000

Ziden skrev:
Hej,

Jag har haft ett gäng olika fotoskrivare - nu har jag en Canon Pixma 5000. Gillar den för att

1. Separat fack för 10x15 papper
2. Kan skriva på cd/dvd
3. 5 patroner som kostar cirka 500 att byta(allihop)
4. Skriver Canon-snyggt upp till A4
5. Bra pris - finns på www.pixmania.com för cirka
2.400kr med en extra uppsättning patroner
6. Snabb, leverar ett 10x15 på cirka 30 sekunder

Lycka till!

Mvh Lazze
Jag har också en sådan och om du tycker A4 räcker så kan jag inte annat än rekommendera den jag också. En underbar skrivare...
 
ett förtydligade av mitt tidigare tips...
det är enklare att anlita ett labb och troligen billigare oxå. Föreutsätter att labbet bistår med färgprofiler, på en skrivare kan man ju ägna ett antal utskrifter bara åt att få färgena att stämma skapligt. Bläck kostar, papper kostar å alla små experiment man gör kostar ännu mer. Har själv en fotoskrivare HP 7760 som ger helt ok bilder men skickar ändå filerna till Proprint som nästan är lika snabba som HP:n
 
Epson eller Canon

Mycket nöjd med min Epson 2100 A3-skrivare med pigmentbläck = lång hållbarhet på utskrifterna. En grov uppskattning skuller vara ca dubbelt så lång hållbarhet som vanliga (dye-bläck) skrivare.
Ger mycket fina utskrifter med snygga tonövergångar och i praktiken osynliga bläckdroppar. Färgerna upplever jag som korrekta men något återhållsamma. Speciellt grönt och blått har tendens att bli lite murrigt. Där är färgrymden i pigmentbläcket aningen begränsat. Vanliga bläckskrivare från epson ger lite kraftigare färger.
Fördelen med canons skrivare vilka också ger i det närmaste perfekta utskrifter (t ex den som nämndes här tidigare) är att de skriver ut ruskigt mycket snabbare än något annat fabrikat. Gissningsvis minst 4 ggr snabbare. Det kan bli ganska drygt på min Epson att sitta och vänta drygt 20min på en A3. Men jag är beroende av den längre hållbarheten hos pigmentbläcket och då finns inget alternativ.

Håller du dig till canon eller epson blir det helt enkelt inte fel. Välj skrivare efter behov och prisklass. Epson: R200, R300 eller R800 för max A4, alternativt motsvarande canon pixma IP :4000, 5000, 6000D eller 8500.

HP har jag själv använt tidigare men har dåliga erfarenheter. Dessutom tycker jag inte man har hängt med i utvecklingen kring skivare för fotobruk.

MVH, Niclas
 
Patrik Carlstedt skrev:
Är ute efter att köpa en skrivare men har inte så mycket kunskap i ämnet. Undrar därför om det är någon som kan hjälpa mig att välja en skrivare som ger utskrifter i toppkvalitet.
Kika gärna på tråden:

"Köpa skrivare eller skicka till fotolabb?".

I den delrapporterar bl.a. jag själv om erfarenheterna med Canon ip6000D som jag varmt rekommenderar för den som vill ha toppkvalitet på fotoutskrifter upp till A4-formatet (möjliggör även direktutskrifter med kamerans bildminne fysiskt överfört till skrivaren som har kortläsare.) .
 
Tackar för bra tips!

Jag går också i skrivartankar och tackar för alla goda råd som givits i den här diskussionen.
Bra att ha när man står i affärn och ska bestämma sig.
Hälsningar
Gunilla
 
Senast ändrad:
Någon som gjort en efterkalkyl?

Har samma fundering – om jag skulle köpa en egen skrivare. Kopierar idag i butik.

Är det någon av er med skrivare som gjort en efterkalkyl på pris per kopia. Exempelvis vad kostar det att ta fram 50 bra kopior i 15x21 [cm]./LB
 
Patrik Carlstedt skrev:
Är ute efter att köpa en skrivare men har inte så mycket kunskap i ämnet.

Jag misstänker att det är det sista du skrev som ligger bakom Marios råd till dig.

Det finns många skrivare som duger bra. Men ingen av dem fungerar bra utan att man skaffa sig rätt gedigna kunskaper i färghantering osv. Det är en tröskel man måste komma över oberoende av vilken skrivare man har. Tja, samma gäller även om du skickar till labbet. Du måste förstå dig på färgprofiler för att kunna matcha din installation med labbets installation.

Som tur är, är det svårt att välja "fel" skrivare. Det finns rätt många bra sådana.
 
Re: Epson eller Canon

SixBySix skrev:
Mycket nöjd med min Epson 2100 A3-skrivare med pigmentbläck = lång hållbarhet på utskrifterna. ...

Håller du dig till canon eller epson blir det helt enkelt inte fel. Välj skrivare efter behov och prisklass. Epson: R200, R300 eller R800 för max A4, alternativt motsvarande canon pixma IP :4000, 5000, 6000D eller 8500.

HP har jag själv använt tidigare men har dåliga erfarenheter. Dessutom tycker jag inte man har hängt med i utvecklingen kring skivare för fotobruk.

MVH, Niclas

Niclas, jag trodde det också om HP, men jag undrar om inte det oförtjänt nu. De sista modellerna de har kommit ut med (och inte dyra heller) är utmärkta. Jag deltar i en lista som byter utskrifter med varandra. Det sista utskicket hade flera med HP och jag får säga att de var suveränt bra.

Du som har 2100 ... jag fick tillgång till en nyligen (på kontoret) och laddade hem QuadToneRIP för svart-vitt. Jag tappade hakan. Man kan testa det gratis och det kostar bara 50 USD (shareware) om man är ärlig. Kan vara värt att titta på för s/v. Jag ser inte skillnad mellan utskrifter med den och utskrifter jag gör med karbonbläck (MIS Associates).

Du hittar det på:

QuadToneRIP

Skrolla längst ner på den sidan.

Daniel Ridings
 
Tack så väldans mycket för tipset. Jag ska köpa programmet. Jag är inne i en svartvit period och konverterar mycket av det jag plåtar med 20D till Sv-V. Hade varit roligt om utskrifterna gick att lyfta ännu lite till, även om de är riktigt bre redan som de är (även om det finns tendens till lite små färgskiftningar i vissa gråtoner om man tonar utskriften lite och inte bara kör med svart och grått bläck).
MVH, Niclas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.