Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skärning blir bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

MindTone

Medlem
Hejsan!

Skillnaden på dem här bilderna är som ni ser skärningen och jag skulle då vilja höra vilken tycker du är bäst och varför? Jag är själv osäker så därför jag lägger ut frågan.

/Per

Bilagor

• PA123355edit2B.jpg
    PA123355edit2B.jpg
    37.2 KB · Visningar: 104
  • PA123355editB.jpg
    PA123355editB.jpg
    61.2 KB · Visningar: 87
Den kvadratiska bilden är klart bättre. Den har mer djup och 'supportar' motivets form på ett helt annat sätt.

Tycker själv att den första beskärningen tilltalar mer. Den kvadratiska blir lite stel och tråkig. Det är mer liv i den övre. Håller inte med om djupet. Tvärtom då linjerna hjälper i min mening.

Lycka till!

Och jag röstar på den kvadratiska:) Mer tydlighet och tyngd i den. Den första är mer som en "översikt", lite allmän sådär. Den kvadratiska smäller till mer.

Oavsett vilken man föredrar tycker jag att bilderna upplevs väldigt olika.

Jag föredrar nog den nedersta, känns harmonisk, men blir kanske lite för balanserad och statisk.

Den övre är mer spännande och lite mer liv i..

Intressant..

Jag behåller den avlånga ...
men tycker att linjen till vänster in mot mitten tar för mycket uppmärksamhet. På något sätt skulle jag vilja minska dess betydelse. De vita tecknen (?) en bit in på linjen är värst. Vidare skulle jag nog vilja justera horisonten att bli rak.
(hade bilden varit mer avlång hade jag nog gärna sett den i en på höjden rektangulär passepartout)

Beror också på syftet.
Den första andas mer miljö och den andra mer form.

Om det finns ett syfte (vilket jag inte är så säker på), så är det bilden i sig. Jag har ännu aldrig haft någon djupare tanke än att ta en bra bild. Det kanske kommer än en dag, vem vet.
Tack för många intressanta synpunkter än så länge!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar