Annons

Vilken scanner ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zemoz

Medlem
Hejsan alla!
Nu är jag smått osäker på om jag hamnat i rätt tråd här på forumet men jag hoppas det.

Jag står här och behöver köpa en vettig scanner till mina bilder. Det behöver inte vara en värstingscanner eller något sådant, jag vill bara att den ska kunna scanna mina bilder utan att de ser ut som skit (som de gör i scannern jag har idag) och att den kan scanna negativ bra.

Jag är urusel på teknik och jag bli världigt lätt förvillad i butikerna när jag ska dit och handla så därför vänder jag mig till er här på Fotosidan. Är det någon som har någon bra idé om vad jag ska ha för scanner? Som sagt, ingen värsting varken till tekniken eller priset :D

Tack på förhand

Sanna
 
Hej.
Finns väl egentligen bara ett vettigt alternativ till vettigt pris, Nikon Coolscan V ED. Den kostar 5 295 kr på t ex fotokungen och ger hög kvalitet på dia och negativ. Dessvärre tar den inte svartvita negativ om man inte har särskild programvara som inte följer med. Men i övrigt är den topp. Modellen kom för några år sen och har inte uppdaterats så jag antar att alla redan har scannat in sina gamla filmer, för några nya blir det ju inte. Därför finns det väl antagligen ingen ekonomi att utveckla nya negativ-scanners. Nog rätt lätt att sälja begagnad när man är klar, för det är sällan man ser några ute på marknaden.
 
Tack för svaret! Den där ligger nog tyvärr lite över min priklass är jag rädd. Men jag ska fortsätta leta efter en lite billigare.

Tack!
 
Jag har en Nikon Coolscan LS-50 ED som det fungerar alldeles utmärkt att skanna sv/vit med. Det enda den inte klarar är film med små extrahål, irriterande, och en särskilt "mörk" sv/vit Kodak chrom?. Klarar heller inte att hitta bilden på film som inte är perfekt exponerade sida vid sida.
Har skannat 120, 126, 127 film i min Epson 4490 flatbädd med neg tillsats men resultatet är rent skit i jämförelse med Nikon Coolscan LS-50 ED.
 
jag läste på nätet nånstans när jag köpte min Coolscan att den inte tog svartvitt utan extra programvara. Jag testade också, men blev alldeles för hårda kontraster för att kunna användas. Men jag kanske bara har gjort fel? Har inte hunnit ge mig i kast med det svartvita än, åtskilliga tusen dior kvar att scanna.
 
Håkan Bråkan skrev:
Jag testade också, men blev alldeles för hårda kontraster för att kunna användas.
Jaha! Jag trodde du menade att den medföljande programvaran inte tillät svartvita negativ.
För övrigt använder jag Vuescan och det tycker jag är mycket bättre än Nikons programvara. Jag har skannat närmare 700 s/v negativ från bl a tri-x och är mycket nöjd med resultatet. Tyvärr fungerar inte ICE för s/v.
//Bosse
 
dpi

Hej alla!

Så trevligt att prata med er jordnära svenskar (inget direkt ont om alla andra, men efter att ha pratat mkt med amerikaner som huserar på alla fotosidor och som inte tycks ha några begränsningar vad gäller ekonomiska resurser känner man sig lite utanför).

Jag är också på jakt efter negativscanner för främst sv/v 35mm-film.

Min fråga är lite av akademisk karaktär.

Om det står att en scanner klarar t ex 4800dpi kan man omsätta detta till att

(för film 24x35m)

inch=ca 25mm

Kortsida: 24/25=0,96*4800=4608px
Långsida: 35/25=1,4*4800=6720px

Vilket ger en maximal bildfil på 4608*6720=31Mpx?

Finns det några praktiska begränsningar här (bortom de teoretiska). Är t ex 35mm film så finkornig att den alls kan utnyttjas till fullo i dessa upplösningar?

Vänligen/
Daniel
 
Re: dpi

ignatz skrev:

Om det står att en scanner klarar t ex 4800dpi kan man omsätta detta till att

(för film 24x35m)

inch=ca 25mm

Kortsida: 24/25=0,96*4800=4608px
Långsida: 35/25=1,4*4800=6720px

Vilket ger en maximal bildfil på 4608*6720=31Mpx?

Jag skannade mina i 4000dpi
och det gav 5959 x 3946 pixel
 
Hej,

Jag brukar skanna i 2700 dpi när jag skannar ISO 400-film (nästa steg är 5400 med min skanner). Då får jag filmkornen och mer information än så behövs inte. Dubbla upplösningen ger fyra gånger så stor fil. Med ISO 100 diafilm har jag sett en marginell skillnad mellan 2700 och 5400 dpi men det är tveksamt om det är värt det...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.