Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken mattskiva för MF (50D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Vill byta mattskiva i min 50D för att lättare fokusera manuellt. Blir inte klok på vilken jag ska ha, verkar finnas ett gäng..

Går det att få mattskiva med två halvmånar, som på gamla goda tiden? Påverkas AF?

Tacksam för hjälpsamma svar!
 
Det går att köpa mattskiva med två "halvmånar", men detta är inget som Canon säljer.

Jag har provat ett sådant och jämfört ett sådant mot Canons egen mattskiva för ljusstarka objektiv och tycker att Canons "EF-S" mattskiva var enklare att använda och gav mer exakt fokusering mot vad man kunde se i sökaren, samt fungerar över hela sökaren, inte bara ett litet område i mitten av sökaren där man ska försöka para ihop detaljer i halvmånen.
(Namnet på mattskivan har samma namn som deras objektivfattning EF-S, dåligt val av namn som lätt blandas ihop med objektivfattningen!)

Mattskivan "EF-S" fungerar som den som sitter i från början på 50D, men är mer matt och gör det enklare att fokusera med manuella objektiv, samt att den mer exakt visar hur skärpdjupet blir för objektiv med bländare större än f/2.8.

Om du köper EF-S mattskivan, glöm då inte att välja denna mattskivan under inställningarna i kamerahuset så att ljusmätaren fortfarande mäter korrekt.

Sen så påverkas inte AF av vilken mattskiva du använder, men ljusmätaren gör det! I kamerans inställningar finns det bara att välja mellan Canons egna mattskivor, använder man mattskiva av annat fabrikat så går det inte att få kameran att korrigera ljusmätningen för detta.
 
Tack för utförligt svar!
Hur funkar denna EF-S med objektiv som är lite ljussvagare, f/4? Blir det för mörkt i sökaren?

Alla mina objektiv utom ett (300/4L IS) ligger mellan 1.4 och 2.8.
 
Med en "mattare" mattskiva blir det mörkare - ja.
katzeyeoptics.com säljer varianter som är specialbehandlade - optibrite - som ska göra att sökaren inte blir lika mörk med mindre bländaröppning.

Petter ...
 
Blir det för mörkt i sökaren?

Det stämmer att det blir mörkare i sökaren. Själv har jag dock aldrig upplevt det som något problem. Även här är EF-S mattskivan bättre än mattskiva med halvmåne, visst blir EF-S lite mörkare, men mattskiva med halvmåne blir mycket mörkare och blir svart och oanvändbar vid ~f/5.6.

Om du upplever det som ett problem när du använder ditt 300mm f/4 så går det ju alltid att byta tillbaka när du tänkt använda detta objektiv. Att byta mattskivan tar under en minut.

Kör du med EF/EF-S objektiv så kommer dessa alltid att hålla största bländaren tills dessa att du tar din bild.

Om ljusförhållandet inte är allt för dåligt så har jag själv inga problem att använda EF-S mattskivan ner till f/16 med helmanuellt objektiv, trots att den då är rätt mörk. Tycker ändå den är lättare att manuellt fokusera med helmanuellt objektiv än med EF-A mattskivan (som är den du har med när du köpt ditt kamerahus).

EDIT: Vad du även kommer märka med EF-S mattskivan är att skärpedjupet du ser i sökaren kommer mycket bättre stämma överens med hur det faktiskt blir på dina bilder när du använder objektiv med större bländare än f/2.8. Detta är den andra stora fördelen förutom att det blir enklare att manuellt fokusera.
 
Hur uppfattade du EF-S skivan? Jag är sugen att byta på min, men sneglar mer åt EF-D, ja har tänkt anv. äldre objektiv med man.fokus! :)

Om du tänkt använda äldre objektiv med störst bländare större än f/2 då är EF-S att rekommendera, annars får svårt att se var skärpan hamnar.
Har du bländare på max f/2.8 eller mindre så kommer du inte märka någon skillnad förutom att EF-S blir mer mörk än standard mattskiva när du på de manuella objektiven bländar ner lägre än f/5.6.
 
jag har kört med EF-S på min 40D i många år, och som det sägs, visst, den blir lite mörkare med f/4 optik, men det är inget som gör något då det tillför så mycket med alla ljusstarka objketiv
 
Hur uppfattade du EF-S skivan? Jag är sugen att byta på min, men sneglar mer åt EF-D, ja har tänkt anv. äldre objektiv med man.fokus! :)

Nu har jag ju sålt min 50D och EF-s, men jag var alltid väldigt nöjd med den mattskivan! Har nu en 7D och den kan man inte byta mattskiva på, vilket är väldigt synd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.