Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken komponent är flaskhalsen vid skanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hembygdsfotografen

Aktiv medlem
Har köpt en utmärkt Allt i ett skrivare Canon MG8150 och ny dator med 8Gb primärminne, fyrkärnig Intel I5processor och ett halvbra grafikkort Nvidia GeForce 8400 GS. Att skanna sex s/v negativ på 2400 dpi tar 24 minuter och jag trodde det skulle gå fortare.

Byta till dedicerad filmskanner eller utöka primärminnet eller uppgradera grafikkortet? Att skanna går nu långsammare än med den gamla datorn med 2.5 Gb primärminne och en sju år gammal AMD processor.

/krister

Har mycket svårt att tänk mig att datorns hastighet skulle påverka scanningen.

Hade du samma scanner till den gamla datorn? Det kan inte vara så att den nya datorn använder andra inställningar än den gamla i så fall? Kanske onödigt höga kvalitetsinställningar eller något.

Har mycket svårt att tänk mig att datorns hastighet skulle påverka scanningen.

Hade du samma scanner till den gamla datorn? Det kan inte vara så att den nya datorn använder andra inställningar än den gamla i så fall? Kanske onödigt höga kvalitetsinställningar eller något.

Det är samma skanner och inga ändringar i skannerprogramvaran. Anledningen till byte av datorn var att den gamla inte orkade med skannern utan avbröt skanningen varannan gång pga att den "tappat förbindelsen". Klarade inte heller att köra med mer än 1200 dpi. Inga sådana problem längre

/krister

Att det tar längre tid med nya datorn beror förmodligen på att du valt högre upplösning på skanningen.

Har provat att sätta ner till 1200 vilket mycket marginellt påverkar skanningtiden till 22 minuter istället för 24. Är ganska mycket nybörjare på skanning så alla råd mottages tacksamt. Kör med Canons skannerprogramvara och har kryssat nej i alla rutor om oskarp mask etc så den skall bara skanna rakt av utan extra finesser.

/krister

Man kan ju undra om det faktiskt är ngt hårdvarufel (som dels innebar att den äldre datorn stundtals avbröt med felmeddelande, dels orsakar den långsamma processen på den nyare maskinen).
Det borde finnas loggar att studera för ev felmeddelanden.
Var och hur du får tillgång till loggarna beror på aktuellt OS.

Man kan ju undra om det faktiskt är ngt hårdvarufel (som dels innebar att den äldre datorn stundtals avbröt med felmeddelande, dels orsakar den långsamma processen på den nyare maskinen).
Det borde finnas loggar att studera för ev felmeddelanden.
Var och hur du får tillgång till loggarna beror på aktuellt OS.

Windows 7 Professional 64 bitar

/krister

Har köpt en utmärkt Allt i ett skrivare Canon MG8150 och ny dator med 8Gb primärminne, fyrkärnig Intel I5processor och ett halvbra grafikkort Nvidia GeForce 8400 GS. Att skanna sex s/v negativ på 2400 dpi tar 24 minuter och jag trodde det skulle gå fortare.

Byta till dedicerad filmskanner eller utöka primärminnet eller uppgradera grafikkortet? Att skanna går nu långsammare än med den gamla datorn med 2.5 Gb primärminne och en sju år gammal AMD processor.

/krister

Jag säger som de andra. Inget i datorn kan begränsa prestandan, det är scannern själv som är flaskhalsen/Problemet.

Scannar du via USB eller nätverk? Har du jämfört med att scanna direkt till en USB-sticka i scannern?

24 min för 6 negativ är lång tid. När jag skannade igenom mina negativ i 2400dpi så tog det ca 20 min för 16 negativ. detta med en Epson 4900 photo skanner och med en nu 6 år gammal bärbar dator. Jag hade inga lagningsfunktioner påslagna som Digital ICE, då tog det otroligt mycket längre tid. Kan det vara någon sådan funktion du har påslagen?

Något man ska ha klart för sig är att en nätverkskompitabel produkt (hårddisk, skrivare, NAS, scanner, etc.) inte nödvändigtvis klarar av t.ex 100Mbit/s bara för att det står så på den. Oftast betyder detta enbart att den har ett nätverkskort som klarar detta. Att det sedan finns andra flaskhalsar inuti produkten redovisas naturligtvis inte.

Det låter underligt att datorn skulle ha något att göra med prestandan, men om du gått från 32 till 64-bitars OS kan det ju vara någon drivrutin som inte är riktigt hundra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto