Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Werlick

Medlem
Jag letar en kamera, digital så klart.
Jag tänkte köpa en canon eos300D men upptäckte att det inte går att fota svart/vitt direkt in i kameran och det är det enda jag fotar.

Behöver tips på likvärdig kamera som man kan fota svart/vitt med...

Tack.

Erik
 
...en Canon EOS 20D, får det väl bli då? Den kan fota direkt i svart-vitt och med några olika inbyggda filter också för den delen...


/Håkan
 
Werlick skrev:
Jag letar en kamera, digital så klart.
Jag tänkte köpa en canon eos300D men upptäckte att det inte går att fota svart/vitt direkt in i kameran och det är det enda jag fotar.

Behöver tips på likvärdig kamera som man kan fota svart/vitt med...

Tack.

Erik

Det är en klar fördel att ha en kamera som fotograferar i färg, även när man vill ha svartvitt. Då kan du välja och styra hur bilderna ska bli svartvita senare. Tycker du det är för krångligt att göra denna konvertering har jag gjort ett litet funktionsmakro som du kan ta hem från www.profiler.nu/kursdok.html

Läs in makrot och tryck sedan bara på knappen spela upp makro. Då får du fyra olika svartvita bilder och kan välja vilken du tycker är bäst.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Vilken kamera ?

stefohl skrev:
Läs in makrot och tryck sedan bara på knappen spela upp makro. Då får du fyra olika svartvita bilder och kan välja vilken du tycker är bäst.

MVH/Stefan

...vilket kräver Photoshop för ca 8-10000:-

;-) Håkan
 
Jag vill fota i svartvitt inte sitta och ändra till svartvitt, det enligt mig ger inte samma känsla.
Och det skulle vara ganska opraktikst att sitta och ändra alla bilder för att förstå hur det skulle se ut i svartvitt.

Okej, tackar för alla svar.
Det blir nog en 20D då...
 
Werlick skrev:
Jag vill fota i svartvitt inte sitta och ändra till svartvitt, det enligt mig ger inte samma känsla.
Och det skulle vara ganska opraktikst att sitta och ändra alla bilder för att förstå hur det skulle se ut i svartvitt.

Okej, tackar för alla svar.
Det blir nog en 20D då...

tja,
du förlorar ju möjligheten att styra hur olika färger konverteras till svv, att använda olika konverteringar vid olika bilder umgefär som olika svv filmer ger olika återgivning av motivet samt möjligheten att i efterhand filtrera bilden så som du inte gjorde vid tagningen..
men det blir ju enklare förståss...

/b
 
Re: Re: Re: Vilken kamera ?

hakanv skrev:
...vilket kräver Photoshop för ca 8-10000:-

;-) Håkan

Skaffa dig Photoshop Elements då. Fotograferar du i råformat kan du använda den inbyggda konverteraren och bara dra ner färgmättnad till -100 så har du en svartvit bild.

Svartvit i kameran är en dum lösning hur man än ser på det. Svartvit digital fotografi har så mycket mer potential än filmbaserad :)

MVH/Stefan
 
Har provat att fota m s/v läget på min 350D och bilderna blir inte alltid så bra faktiskt. Flacka liksom. Fotar nu hellre i färg o gör om till s/v i Photoshop. Men kanske finns nåt annat billigare program att använda?
 
Kamerornas CCD är väl svartvita, dvs den registrerar endast kontraster...
Det är linserna som sitter framför varje pixel som skiljer ut färgen. Alltså, RAW kommer att spara info från resp. lins och därmed förblir bilden i färg.

Personligen fattar inte jag vitsen med svart-vitt. Visst kan det vara dramatiskt men då är det väl bättre att fotta med en analog kamera.

Dessutom tycker jag att "sephia" eller vad efekten heter är mycket "coolare"...
 
Vikentij skrev:
Kamerornas CCD är väl svartvita, dvs den registrerar endast kontraster...
Det är linserna som sitter framför varje pixel som skiljer ut färgen. Alltså, RAW kommer att spara info från resp. lins och därmed förblir bilden i färg.

En svartvit film blir inte röd för att det sitter ett rött filter på kameran.

Precis på samma sätt blir inte raw filen i färg bara för att det sitter ett filter framför sensorn.
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
En svartvit film blir inte röd för att det sitter ett rött filter på kameran.
Jo, faktiskt. Kodachrome är en svart/vit film, eller snarare tre svartvita filmer på varandra med ett färgfilter för varje lager. Färgen stoppas dit vid framkallningen.

Precis på samma sätt blir inte raw filen i färg bara för att det sitter ett filter framför sensorn.
Det sitter alltså tre olika sorters filter framför sensorelementen. Sök på "bayer array" på nätet på det att du må bliva upplyst.

PD
 
Vikentij skrev:


Personligen fattar inte jag vitsen med svart-vitt. Visst kan det vara dramatiskt men då är det väl bättre att fotta med en analog kamera.

Dessutom tycker jag att "sephia" eller vad efekten heter är mycket "coolare"...

Varför skulle jag ge upp den kvalitet och flexibilitet jag får med en digital kamera bara för att jag vill fotografera i svartvitt.

Sepia eller en annan färg bestämmer jag mig för när jag skriver ut. Mycket coolare, tycker jag.

MVH/Stefan
 
Varför skulle jag ge upp den kvalitet och flexibilitet jag får med en digital kamera bara för att jag vill fotografera i svartvitt.
Det är det jag gillar med 20D. RAW+JPG genererar en vanlig RAW-fil och sedan en svart-vit jpeg där jag dels ser i displayen hur det blir, och dels får en färdig svart-vit fil som i de flesta fall räcker utmärkt. Men ja, man bör använda sig av de inbyggda filterna som finns i kameran för att få tonerna rätt. Grönfiltret fungerar fint och återgivningen fungerar för det mesta. Visst har du bättre kontroll i photoshop med ett par dubbla hue-saturation och kan styra varje individuell färgton, men om man slipper det så är det bra.



Har provat att fota m s/v läget på min 350D och bilderna blir inte alltid så bra faktiskt. Flacka liksom. Fotar nu hellre i färg o gör om till s/v i Photoshop. Men kanske finns nåt annat billigare program att använda?
Testa med de inbyggda filtrerna i kameran, har för mig att 350D har de liksom 20D.

Grönfiltret är speciellt användbart då de minskar ner de röda färgerna vilket ger ett resultat som mer liknar svart-vit film(som är mindre känslig mot röda våglängder) än grundläget som brukar dumpa färgen bara, då blir det röda ofta ljust eller nästan vitt, vilket inte ser bra ut enligt mig.
 
Re: Re: Re: Re: Vilken kamera ?

stefohl skrev:

Svartvit i kameran är en dum lösning hur man än ser på det.
MVH/Stefan

Det tycker inte jag. Det är en fin känsla att fotografera direkt i svart-vitt. Har gjort det några gånger och jag får en viss retrokänsla av att aldrig se bilden i färg. En kul o användbar funktion är var det är, enligt min mening...

/Håkan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.