Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supermac

Ny medlem
Vilken kamera tycker ni jag ska välja? Jag har kollat mest på Minolta Z1 och den har som jag tycker det allt som jag vill ha. Den enda som jag är orolig för är väl det med pixlarna, bara 3.2 milj. räcker det?
Vilken skulle ni rekomendera mig att köpa som en nybörjar amatörfotograf. Vill ha lång zoom, lätt att använda, ge bra bilder, ska kunna skriva ut dom helst upp till A4 format med bra kvalité och att man ska kunna ställa in saker manuellt. Sen får den inte kosta så mycket mer än 4000:-.

Många TACK på förhand
Marcus

Ska du bara skriva ut A4 så tycker åtminstonde jag att 3mp räcker gott... lite interpolering på det så sitter det som ett smäck ;)

Om du vill ha stort zoomomfång så är Z1 säkert en intressant kamera. Annars så finns Fujifilm Finepix S5000 som ser mycket fin ut, har zoomomfång 37-370.

Huruvida 3.1 mp räcker beror alldeles på vad du tänkt använda bilderna till, räcker gott & väl till att göra A4-förstoringar med godtagbar kvalite, självfallet så får du högre upplösning med 4-5MP men optiken är ju också viktig.

Pixlar är inte allt...

Larsa

Hur viktig är ljuskänsligheten?

Vad bör man tänka på där. Såg att t.ex Kodak nya kamera 6490 har 2,8-8,0 ganska mycket mer än t.ex Minolta Z1 som jag tittat på har bara 2,8 - 3,5. Vad innebär det för bildkvaliten?

MVH Marcus

Dom siffrorna betecknar optikens ljusstyrka vid olika zoominställningar (brännvidder).

Ju lägre siffra desto högre ljusstyrka, mao så har Minoltan högre ljusstyrka vid teleinställning & är därför bättre på den punkten.

Kodakens ljusstyrka i teleläge är rent misserabel.

Larsa

Vad som är bra kvalitet på en A4:a utskrift kan nog vara högst olika beroende av vem man frågar.

Min egen erfarenhet av enklare (billigare)digitala kameror har hitills varit att de varit utpräglade "solskenskameror".

Det vill säga att de varit direkt dåliga på att leverera bra bildresultat vid dåliga ljusförhållanden.

Digitala kameror blir hela tiden bättre och billigare.

Skulle dock gissa att Z1 trots sin ungdom rent bildresultatmässigt är betydligt sämre jämfört med 7i.

Så om du vill ha A4:eek:r med bra kvalitet blir mitt råd till dig att köpa en begagnad 7i.

Nu när A1 (och 300D) är på gång kommer det att finnas en hel del 7i till salu.

Kodaken har f/3.7 i teleläget, de är alltså i princip identiska i den aspekten.

Bländare 8 är den minsta bländaren.

Sabud skrev:

Så om du vill ha A4:eek:r med bra kvalitet blir mitt råd till dig att köpa en begagnad 7i.

Nu när A1 (och 300D) är på gång kommer det att finnas en hel del 7i till salu.

Den här aspekten är inte helt fel att fundera över, använder själv 7i.

Nu beror de ju i & för sig på om du vill köpa begagnat, sedan så beror det på hur stort prisfallet på 7i blir. Du vill ju inte betala så mycket över 4000, framtiden får visa vad du om ett par månader får betala för en begagnad 7i.

Sedan så tycker jag att valet mest beror på dina krav, du vill ha stort zoomomfång, då kanske Z1 är ett bättre val just för dig? Dessutom så får du garanti, exempelvis 7i är ju inte direkt känd för att vara problemfri, kan bli dyrt om nåt händer...

Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar