Annons

Vilken kamera till nikonobjektiv (100mm/2.8) från 70-80 talet?

Produkter
(logga in för att koppla)

andriijas

Aktiv medlem
Hej!

Vad rekommenderar ni för hus till att använda gamla nikonobjektiv med? Har ett gäng gedigna byggna i metall, bland annat 100mm/2.8. Manuell fokus naturligtvis men vad skiljer tex att använda dem på billigaste dx huset d3300 och tex en d7200?

Komme rmest användas hemmavid, foto av barnen. Kommer troligtvis inte skaffa några andra objektiv, har haft förut men sålt av. Tappat intresset.

Hej!

Vad rekommenderar ni för hus till att använda gamla nikonobjektiv med? Har ett gäng gedigna byggna i metall, bland annat 100mm/2.8. Manuell fokus naturligtvis men vad skiljer tex att använda dem på billigaste dx huset d3300 och tex en d7200?

Komme rmest användas hemmavid, foto av barnen. Kommer troligtvis inte skaffa några andra objektiv, har haft förut men sålt av. Tappat intresset.

Du kan använda objektiven på vilket hus som helst men de dyrare klarar av att mäta med manuella objektiv och även rapportera vilken bländare som valts.
Gissar att 3300 funkar bra att använda men du saknar mätningen. Dessutom är väl sökaren lite liten.
7200, gissar jag, har möjlighet att möta fullt öppet och dessutom brukar man kunna ange i kameran vilket objektiv som används. Det får man byta manuellt när man byter objektiv.

Skulle objektiven ha ett chip så spelar detta ovan ingen roll.
Själv har jag mycket bättre erfarenhet av Nikkor-objektiven. Nikon Serie E tycker jag har känts plastiga. Optiskt lär de dock vara ok och ungefär lika bra som AI och AIS.

Jag hade också undvikit D3?00 och D5?00 modellerna de inte har så bra sökare, vilket är viktigt när du ska fokusera manuellt.

Om objektiven är riktigt gamla kolla så att de har Nikon AI bayonett. AI fattningen kom 1977 om jag minns rätt. Tidigare Nikon F objektiv kan bara monteras på Nikon Df såvida de inte byggts till AI

Jag hade också undvikit D3?00 och D5?00 modellerna de inte har så bra sökare, vilket är viktigt när du ska fokusera manuellt.

Om objektiven är riktigt gamla kolla så att de har Nikon AI bayonett. AI fattningen kom 1977 om jag minns rätt. Tidigare Nikon F objektiv kan bara monteras på Nikon Df såvida de inte byggts till AI

...eller på en D3?00 eller D5?00 eftersom de saknar den där spaken som man annars riskerar att klämma sönder om man monterar ett icke-Ai objektiv på en modern kamera. Det är också avsaknaden av den spaken som gör att mätning inte fungerar med analoga objektiv på de kamerorna.

...eller på en D3?00 eller D5?00 eftersom de saknar den där spaken som man annars riskerar att klämma sönder om man monterar ett icke-Ai objektiv på en modern kamera. Det är också avsaknaden av den spaken som gör att mätning inte fungerar med analoga objektiv på de kamerorna.

Sakta lite i backen skulle jag säga. Det har _inte_ att göra med om kamerna kan mäta med AI-objektiv. I själva verket finns det tre varianter:

1. AI-koppling
2. Avkännare för att bländarringen står på minsta bländare som vrids likt AI-kopplingen (sitter på annan plats med kortare rörelse)
3. Avkännare för att bländarringen står på minsta bländare som trycks in i kamerahuset

Dock förekommer det nog på nyare kameror nog numera bara alternativ 1 och 3 i och med att modeller som D7200 fått AI-koppling. Tar du t ex D80 och D90 så har de variant 2 och det är inte någon bra idé att försöka klämma dit ett ej AI-konverterat objektiv.

Hej!

Dyra nya kameror klarar nog detta detta men det är billigare att köpa enkel ny(are , kanske beg?) kamera och ny optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar