Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken kamera ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)

_me_

Medlem
vill köpa en digital kamera..jag vill nämligen börja fota i naturen m.m..men det finns ju så många och välja mellan..hur vet jag att en kamera är bra?

Det finns ju digitala kameror från en tusenlapp till en kvarts miljon. Vad har du för budget? Vill du system eller kompakt-kamera?

För at veta om en kamera är bra får antingen lita på andra, kolla exempelbilder på nätet och/eller kolla upp lite information om hur digitalkameror fungerar och vad som skiljer dem åt för att lättare förstå recensioner av kameror.

www.dpreview.com har utmärkta testaer av massor av modeller med exempelbilder och omdömen.

tack

jag har tyvärr ingen budget alls just nu..är tyvärr arbetslös..så en bilig kamera det blir väll en tusen lapp kan jag tänka mig..tack för länken

Om du planerar att köpa en NY systemkamera i instegsklassen och inte vilket verkar mest naturligt så gäller mitt svar. Självklart finns begagnat och mycket dyrare saker.

hmm

ja en begagnad kamera skulle jag okså kunna tänka mig att köpa efter som jag inte har så mycket pengar just men hitar aldrig några begagnade kameror

Re: hmm

_me_ skrev:
ja en begagnad kamera skulle jag okså kunna tänka mig att köpa efter som jag inte har så mycket pengar just men hitar aldrig några begagnade kameror

Tänk också på att en systemkamera är just en Systemkamera, dvs du ska inte bara titta på själva kameran, utan kanskeviktigre att titta på utbudet av objektiv och ev andra tillbehör.

Har man begränsad budget är också utbudet av begagnade objektiv viktigt att beakta.
Min erfarenhet är att det går 10 Canon på 4 Nikon och 1-2 av de övriga (Pentax, Olympus, KM/Sony).

Om du med "natur" menar typ "fåglar" dvs du behöver ordentligt teleobjektiv så måste du titta på vad som finns i området 300mm och uppåt. DÄr blir priset för objektivet fort mångdubbelt det du betalar för själva kameran. Då är beg marknaden mycket attraktiv.

De flesta sk "instegskameror" från ovan tillverkare är bra. Skillnaderna är ganska små. Just nu är det i princip bara stabilisering i kameran eller inte som är den signifikanta skillnaden. Olympus har även inbyggd sensorrengöring. Det kommer på andra fabrikat också.

Betänk också hur kameran hanterar höga ISO tal, dvs hur mycket brus den ger. Tänk på att et steg högre ISO tal, t ex öka från 400 till 800 motsvarar ett bländarsteg på objektivet. OM du t ex har en 300mm tele med max bländare 4 och skall gå upp till max bländare 2.8 så har du i Canon sortimentet gått från drygt 10 tusen kronor till drygt 40 tusen kronor.
Du har samma förhållanden i andra fabrikat och andra prisklasser, t ex att gå från max bländare 5.6 till 4.0 är ofta en prisskillnad som är i nivå med vad själva kameran har kostat.

Lycka till!
Tibor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar