Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tänkt köpa en systemkamera men jag vet inte vilken jag ska köpa. Först funderade jag på en Canon 7D, sen en Canon 5D Mk 2 och sen insåg jag hur länge jag måste spara för att få råd med någon av de här. (Jag är bara 16 år och jobbar inte.)

Jag tycker att fotona man tar med 5d Mk 2 har så snygg skärpa och detaljåtergivning etc. Men en sådan har jag inte råd med.
Frågan är då helt enkelt om någon har några bra tips på någon kamera som kanske liknar 5d Mk 2 men som inte är lika dyr, begagnad 5d kanske? Eller någon helt annan?
Jag fotar mest porträtt och modebilder.

(Jag har nu en Canon PowerShot sx10 is och fotar med systemkameror i skolan)
 
I ärlighetens namn så behövs väldigt skarpa objektiv vid nära optimal bländare för att det skall bli en synlig, nu pratar jag inte mätbar, skillnad i upplösning vid stora utskrifter mellan 5D mark II och 5D. Det är mer TFTn som har bättre detaljrikedom och färger på mark IIan. Den har också bättre brusprestanda.

Du kommer möta många olika skolor av fotografer på FS - en del värderar hela kameran på DXOs mätningar av sensorn och så länge man kan få bättre siffror med en crop kamera så väljs den för att den är billigare ny. Jag tycker det finns flera andra viktiga egenskaper: en är möjlighet till kort skärpedjup och fin oskärpa, i synnerhet vid porträtt. Här är 5D för 7000:- beg ett bra köp. Billigaste bra beg Canonkameran (crop) är 40D för 3500:-.
 
Hej Anna! Jag kollade på dina bilder. Inga vanliga festbilder där:) Om du kan tänka dig en fullformatare à la 5D så tror jag du kommer bli mycket nöjd. Som skrivits kan man hitta en "begnagad" 5D för 7000, ibland några hundra lägre. Resten är objektivval och där finns tyvärr inga prisgränser. Ett EF 50/1.8 är ljusstarkt normalobjektiv med goda recensioner. Men du kanske hellre vill ha ett zoom? Varierar från person till person.

Mycket att läsa, men för mig önskar jag att jag gått på en fullformatare tidigare. 5D-orna kan ge fantastiska bilder. Smakar det så kostar det ju också tyvärr...

Kolla också på tradera. Där har jag hittat alla mina kameror och jag har varit nöjd varje gång, även om jag vuxit ur kameran efter något/några år. I ditt fall skulle jag inte tveka om jag hittade en 30D eller senare men det kan finnas saker du vill göra där den inte är optimal.
 
Du är bra för att vara så ung och inte fotograferat så länge. Dina bilder tyder på att du gillar bilder med eftertanke.
Eftersom du inte behöver snabbt AF för detta så bör du satsa på en kamera med bra bildfiler och sedan bra objektiv.
En 5D och några bra objektiv verkar rätt plus en bra blixt.
 
Tack för hjälpen! Det lutar nog mot en begagnad 5d faktiskt. Jag undrar bara hur pass "omodern" den är? Är det smartare att köpa en begagnad 5d än en modern ny Canon i samma prisklass (ca 7000 kr)?
 
Tack för hjälpen! Det lutar nog mot en begagnad 5d faktiskt. Jag undrar bara hur pass "omodern" den är? Är det smartare att köpa en begagnad 5d än en modern ny Canon i samma prisklass (ca 7000 kr)?

Troligen är det betydligt bättre med 5d för din del med den budgeten. Om du ser till det segmentet hos Canon, så finns det bättre kameror av andra märken när man ser till bildkvalitén. Men det är ju inte det enda.

En proffskamera har prismasökare, medan instegsmodeller har speglar. Det gör ganska stor skillnad ergonomiskt när man jobbar med den. En proffskamera har också lite fler knappar för det mesta, så att man lättare kommer åt en del saker som man har nytta av när man jobbar mycket med kameran. Och inte att förglömma, det större formatet spelar inte riktigt i samma liga som de mindre; det märks särskilt när man vill ha litet skärpedjup eller när teckningen i mörka partier är viktig.

Så fullformataren är några snäpp bättre på alla punkter, men kanske främst för att den är klart lättare att jobba med och för att den i praktiskt taget alla lägen ger bättre kvalité på bilderna.
 
Tack för hjälpen! Det lutar nog mot en begagnad 5d faktiskt. Jag undrar bara hur pass "omodern" den är?

Se bara till att du provar att fota med en 5D innan, så att du vet vad det är för någonting du köper. Den levererar jättebra blildfiler, men det är trots allt en 5-6 år gammal kamera.
 
Ja 5:an är verkligen en bra kamera. Trots många år på nacken ska man inte alls ta den ur ekvationen när man funderar på kamera. Det finns ju rätt bra utbud så man kan vara rätt kräsen och vänta tills rätt exemplar kommer. Har skrivit lite om min tid med 5D här: http://www.tidpunkter.se/?p=160
Kanske kan hjälpa dig eller någon med liknande funderingar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.