Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken kamera+objektiv för 35.000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel78

Medlem
Hej! Arbetar som fastighetsmäklare och behöver uppdatera utrustningen som inhandlades 2006, Nikon + Sigma. Har gått kurser i fotografering samt photoshop. Vill närma mig den skärpa o färg som de bästa konkurrenterna har. se www.bulows.se. Budget runt 35 tkr för kamerahus, objektiv (vidvinkel) samt blixt.
 
Om bilderna bara ska publiceras på webbsida (och skrivas ut i prospekt) behövs absolut inte så avancerad/dyr kamera. En D90 duger gott (om man nu vill hålla sig till Nikon). Ett hyfsat vidvikelobjektiv förstås (den nämnda zoomen är det inget fel på...) och ett vettigt stativ. Samt (vilket är viktigast) en någorlunda duktig och noggrann fotograf! ;-)
 
Om bilderna bara ska publiceras på webbsida (och skrivas ut i prospekt) behövs absolut inte så avancerad/dyr kamera. En D90 duger gott (om man nu vill hålla sig till Nikon). Ett hyfsat vidvikelobjektiv förstås (den nämnda zoomen är det inget fel på...) och ett vettigt stativ. Samt (vilket är viktigast) en någorlunda duktig och noggrann fotograf! ;-)

En D90 + en 12-24DX så blir det 15.000 över på budgeten. Det ger utrymme för en bra blixt + ett stativ.
 
Precis. "Bra blixt" glömde jag nämna -- att ta vettiga bilder på interiörer blir lättare om man kan lätta (!) upp med en blixt...

Edit: Fast tittar man på Bülows bilder är det nog ganska sällan de använt blixt.
 
Ja det var ju snygga bilder där på Bülows men den kvaliteten kan du nog redan få med de grejor du redan har. Skaffa ett stativ om du inte redan har det. Blev lite nyfiken på denna typ av bilder, man lär sig ju alltid något nytt. Kikade på Exif-infon på några av Bülows bilder och kameran de har använt är en canon 40D och ett vidvinkelobjektiv, kanske ett Canon EF-S 10-22. Tiderna var ner mot 1 sek (så stativ måste ha använts) och bländare ner till f:8 - f:10 och ISO 200. Men köp för all del en D700 när du nu har fått lite stålar avsatta men glöm ändå inte stativet ;o)
 
Om bilderna bara ska publiceras på webbsida (och skrivas ut i prospekt) behövs absolut inte så avancerad/dyr kamera. En D90 duger gott (om man nu vill hålla sig till Nikon). Ett hyfsat vidvikelobjektiv förstås (den nämnda zoomen är det inget fel på...) och ett vettigt stativ. Samt (vilket är viktigast) en någorlunda duktig och noggrann fotograf! ;-)

Tack för alla snabba svar. Är dock lite skeptisk till att priset inte ska ha större betydelse än så, har vid några tillfällen anlitat fotograf vars utrustning ska ha gått på runt 60tkr.

Alla fotografer jag stött på har använt sig av Canon så det är nog vettigt att gå över till en sådan.

En Canon EOS 50 D http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374485
samt objektiv http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324025 , då bör man kunna vara i framkant ( med mkt övning dvs )
 
Tack för alla snabba svar. Är dock lite skeptisk till att priset inte ska ha större betydelse än så, har vid några tillfällen anlitat fotograf vars utrustning ska ha gått på runt 60tkr.

Alla fotografer jag stött på har använt sig av Canon så det är nog vettigt att gå över till en sådan.

En Canon EOS 50 D http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374485
samt objektiv http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324025 , då bör man kunna vara i framkant ( med mkt övning dvs )

Om du absolut måste ha Canon så är nog en begagnad 5D (eller 5D Mark II om du har råd) tillsammans med antingen ett 16-35 eller 17-40 ett bättre val.

Kanske ska tillägga att det inte är Canonutrustningen som gör att dina konkurrenter tar/får bättre bilder, om det var det du menade med "Alla fotografer jag stött på har använt sig av Canon så det är nog vettigt att gå över till en sådan.". Faktum är att en D700 med en 14-24/2,8 troligtvis är det absolut bästa du kan få i den prisklassen.
 
Tack för alla snabba svar. Är dock lite skeptisk till att priset inte ska ha större betydelse än så, har vid några tillfällen anlitat fotograf vars utrustning ska ha gått på runt 60tkr.

Alla fotografer jag stött på har använt sig av Canon så det är nog vettigt att gå över till en sådan.

En Canon EOS 50 D http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374485
samt objektiv http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324025 , då bör man kunna vara i framkant ( med mkt övning dvs )

Nja om jag skulle välja en 50d till interiörbilder skulle jag nog välja ett vidvinkligare objektiv en (som jag nämnde tidigare) Canon EF-S 10-22, skulle nog vara ett bättre alternativ. Den vanligaste brännvidden som Bülowsbilderna var tagna med var runt 15mm.
 
Senast ändrad:
Ja det var ju snygga bilder där på Bülows men den kvaliteten kan du nog redan få med de grejor du redan har. Skaffa ett stativ om du inte redan har det. Blev lite nyfiken på denna typ av bilder, man lär sig ju alltid något nytt. Kikade på Exif-infon på några av Bülows bilder och kameran de har använt är en canon 40D och ett vidvinkelobjektiv, kanske ett Canon EF-S 10-22. Tiderna var ner mot 1 sek (så stativ måste ha använts) och bländare ner till f:8 - f:10 och ISO 200. Men köp för all del en D700 när du nu har fått lite stålar avsatta men glöm ändå inte stativet ;o)

Oj, den infon tar jag tacksamt emot. Bugar o bockar =)

Stativ har vi redan, vi har precis börjat fota med det o manuella inställningar enligt kursen.
 
Annars finns ju Sony A900 + nya WA-zoomen 16-36/2.8 :)

Inköpta från England isåfall, här i Sverige kostar det ju 25% mer...
 
Tack för alla snabba svar. Är dock lite skeptisk till att priset inte ska ha större betydelse än så, har vid några tillfällen anlitat fotograf vars utrustning ska ha gått på runt 60tkr.

Alla fotografer jag stött på har använt sig av Canon så det är nog vettigt att gå över till en sådan.

En Canon EOS 50 D http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374485
samt objektiv http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324025 , då bör man kunna vara i framkant ( med mkt övning dvs )
Priset har väldigt liten, eller ingen betydelse för resultatet. Som sagt, om bilderna bara ska publiceras på internet klarar du dig utmärkt med billiga kameror.

Kameran är inte viktig. Du behöver ett par, eller flera, studioblixtar.
 
Senast ändrad:
Priset har väldigt liten, eller ingen betydelse för resultatet. Som sagt, om bilderna bara ska publiceras på internet klarar du dig utmärkt med billiga kameror.

Kameran är inte viktig. Du behöver ett par, eller flera, studioblixtar.

Håller med dig i första delen om priset har inte så stor betydelse men studioblixtar? Ska han släpa upp dom i lägenheterna och in i husen varje gång det är dags att fota ett objekt, har aldrig hört talas om eller sett en mäklare som har gjort nåt sådant förut. De flesta mäklarbilder jag har sett är tagna i dagsljus som lyser in genom fönstren.
 
Håller med dig i första delen om priset har inte så stor betydelse men studioblixtar? Ska han släpa upp dom i lägenheterna och in i husen varje gång det är dags att fota ett objekt, har aldrig hört talas om eller sett en mäklare som har gjort nåt sådant förut. De flesta mäklarbilder jag har sett är tagna i dagsljus som lyser in genom fönstren.

Hm.. har ingen större koll på hur mäklarfotografer jobbar, men i många av bilderna på http://www.bulows.se/ har blixtar använts. Studioblixtar kanske är lite overkill, ett par lösa externa blixtar och pocket wizard kanske passar bättre?
 
Om du absolut måste ha Canon så är nog en begagnad 5D (eller 5D Mark II om du har råd) tillsammans med antingen ett 16-35 eller 17-40 ett bättre val.

Kanske ska tillägga att det inte är Canonutrustningen som gör att dina konkurrenter tar/får bättre bilder, om det var det du menade med "Alla fotografer jag stött på har använt sig av Canon så det är nog vettigt att gå över till en sådan.". Faktum är att en D700 med en 14-24/2,8 troligtvis är det absolut bästa du kan få i den prisklassen.

Givetvis är det inte Canonutrustningen som gör det, men av någon anledning så har de flesta fotografer som jag kommit i kontakt med använt sig av Canon. Kan mkt väl vara en slump. Hittade din rekommendation på prisjakt.se. Sätter upp det på kandidatlistan!
 
Håller med dig i första delen om priset har inte så stor betydelse men studioblixtar? Ska han släpa upp dom i lägenheterna och in i husen varje gång det är dags att fota ett objekt, har aldrig hört talas om eller sett en mäklare som har gjort nåt sådant förut. De flesta mäklarbilder jag har sett är tagna i dagsljus som lyser in genom fönstren.


Hehe.. nä det blir nog för tufft att bära på studioblixtarna. Måste gå att lösa med kamera med blixt o stativ.
 
Då man inte tar fler bilder än dessa "mäklarbilder" som visas så kan man läögga god tid på fotandet samt bildbehandlingen vilket denna firma gör du länkar till som reference...

Du tar dessa bilder med vilken kamera som helst med lite fin optik samt ett stativ och ev en fjärravtryckare.. Så kamerahuset har nog en mycket liten roll i dessa bilder som enligt mig dessutom är lite väl överskärpta ofta och inte alls så trevliga att titta på just därför..

Optik stativ och bildprogram är nog nyckeln ...men tat piano med att överskärpa bilderna..
 
Hej! Arbetar som fastighetsmäklare och behöver uppdatera utrustningen som inhandlades 2006, Nikon + Sigma. Har gått kurser i fotografering samt photoshop. Vill närma mig den skärpa o färg som de bästa konkurrenterna har. se www.bulows.se. Budget runt 35 tkr för kamerahus, objektiv (vidvinkel) samt blixt.

Du driver väl inte med oss?

Tycker inte att bilderna på Bulows är extraordinära på något sätt. Du kan uppnå den kvaliteten med vilken systemkamera som helst. Samt ett stativ givetvis. Det är optiken det hänger på och bildbehandlingen. Känns som pengarna i sjön att köpa D700 eller 5D med svindyr optik om du mestadels ska fota interiörer och lägga upp bilderna på webben eller i tidningsannonser.

För att få skärpa i hela bilden kan man t.ex. sammanfoga två bilder i Photoshop där man fokuserat på olika avstånd. Då är ett stativ oumbärligt för att få så lite jobb i Photoshop som möjligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.