Annons

Vilken hjälmkamera med GPS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågar här och hoppas det inte borde varit i något utr-forum (och har frågat på utsidans fotoforum också).

Funderar på att skaffa mig en hjälmkamera och det finns två alterntiv och önskar hjälp att välja. Båda utger sig för att filma HD och har GPS så man i särskilt program kan se GPSspår där man filmat. Första användningsområdet är utförsåkning men det kan bli cykling och även kanske snorkling.

Den ena heter Contour GPS och kostar ca 3500 - lite vattentålig (stänk) men ska man bada så finns UVhus. Fördel vid kalibrering är att man kan via blåtand koppla ihopa den med andriod-app och se kamerans bild i mobilen - man kan "skottställa" kameran via mobilen så man inte bara filmar himmel eller sina fötter. Klarar 32 GB minneskort
http://contour.com/products/contour-gps

Kandidat 2 heter atc9k från Oregon Scientific och tål mera vatten - 3 m och ska väl då klara snorkling. Denna kostar drygt 2500 med GPS modul. Skottställning sker via laserstråle i 5 eller 10 sek vid start. Har också GPS modul för spår samt accelerometer så man även ser G-kraften för tillfället i filmen. Klarar också 32 GB minneskort.
http://www.oregonscientific.se/index...mid=29&lang=sv

Båda kan byta batteri (dvs inte fast batteri) - bra med extra batteri för heldag i kylan.

Någon som använt någon av dessa och kan berätta om bildkvalitet, ljusstyrka, ser man konturer i snö, batteritid i kyla ?

Sökte på fotosidan men hittade inga tester eller frågor där.

Googlade också fram
http://www.headcamera.net/oregon-sci...on-camera.html
men den sa ju inte så mycket egentligen.

Jag är inte sugen på en GoPro - tycker den är för stor men visst är det coolt att med två sådana kan man filma 3D men så kul att det är värt pengarna för två GoPro tycker jag inte det är.

Hittade också Drift men den verkar sakna GPS så den går bort därför:
http://www.sportkamera.se/-7

/Patrik, villrådig

Jag körde Contour GPS under hela förra skidsäsongen och tycker den fungerade mycket bra. Överraskande bra bildkvalitet och enda problemet jag hade var inställning av bilden. Då fanns inte möjligheten med blåtand ännu utan enda möjligheten var inställning med laser. Mycket svårt att ställa in bilden rätt med laser då man inte står i samma ställning vid inställningen som under åket och bara någon grads justering ger helt olika utsnitt. Det blev många filmer med himmel eller för mycket snö. Genom blåtand kan man också justera ljusstyrka, upplösning, frekvens etc vilket är en klar fördel.

Kameran verkar också rätt tålig då den fått smaka en hel del snö och krascher.

Läckraste filmerna tycker jag blev med kameran monterad på sidan på glasögonbandet. Då kommer lite av glasögonen med och tänker man på att hålla upp händer/stavar så att de syns i nederkant blir filmen som ett utsnitt ur ett actionspel.

batteritid i kyla mm

Hej!
Precis denna typ av erfarenhet jag sökte - tackar.

Hur långe håller ett batteri hängandes på glasögonen - dvs exponerat för kyla och fartvind?
Behövde du byta under dagen och hur mycket filmade du per dag?

Hur många timmar film ryms per GB minneskort?

Det som är en annan farhåga är att snön blir vit gröt - så blev det med atc2k (kom väl omkring millenieskiftet eftersom det ju bli actioncam 2000 om man sätter in lite fler bokstäver i namnet) men det är ju en helt annan generation hjälmkamera så är ingen rättvis jämförelse.

Jag är dock lite sugen på atc9k - billigare och mer tålig utan UVhus men det skrämmer lite att du säger att laserkalibrering är svårt - atc9k har ju inte blåtand utan "bara laser" för skottställning.

Någon som kört denna, eller ännu hellre båda?

/Patrik

Hej!
Precis denna typ av erfarenhet jag sökte - tackar.

Hur långe håller ett batteri hängandes på glasögonen - dvs exponerat för kyla och fartvind?
Behövde du byta under dagen och hur mycket filmade du per dag?

Hur många timmar film ryms per GB minneskort?

Det som är en annan farhåga är att snön blir vit gröt - så blev det med atc2k (kom väl omkring millenieskiftet eftersom det ju bli actioncam 2000 om man sätter in lite fler bokstäver i namnet) men det är ju en helt annan generation hjälmkamera så är ingen rättvis jämförelse.
Batteriet tyckte jag inte var något problem. Inte mätt tid men haft med kameran hela dagen sittandes på hjälmen utan extrabatteri men givetvis inte filmat hela tiden. Vill du köra i högre upplösning så blir det inte timmar utan minuter per GB. Testade först med det kort på 2GB som följde med kameran men på tok för litet. Har nu 16 GB och tycker då jag kan filma det jag vill under dagen. För att fylla 16 GB vid kall väderlek kan det dock behövas ett extrabatteri.

Tycker att kameran ger bra bild även vid måttligt snöfall men helst vill man ställa om ljuskänsligheten. Svårt tidigare om förhållandena ändras under dagen men enkelt med nya blåtandslösningen.

Hej! Min Contour (inte GPS-modellen) har haft problem med att få kontakt med datorn. Datorn hittar ofta inte kameran och man får mixtra och dona med sladdar, uttag etc. Ibland funkar det inte alls för att nästa gång gå helt problemfritt. Om jag däremot tar ut minneskortet och sätter det i en USB- adapter har det fungerat bra, men då kan man ju bara se filmerna, inte ställa om kamerans exponering, kontrast, upplösning via programmet i datorn, vilket ju är en bra finess med Contour annars. Det finns en superlång forumtråd om dett på Contours hemsida som aldrig verkar ta slut och tillverkaren kan inte få rätsida på saken. Förmodligen är det ett fabrikations/konstruktionsfel eller ett fel i deras programvaror. Jag skulle tro att de måste hitta felet om de ska kunna sälja kameran i fortsättningen? Själv ångrar jag lite grand att jag inte tittade mera på GoPro istället. Lite dyrare dock men ngt lite vassare bildkvalitét som det ser ut?.

Om du kör direkt från minneskortsläsare till datorn - får du med GPSspåret och kan titta i contours medföljade datorprogram (jag antar att det contour egna datorprogram krävs för att se GPSspåret parellellt med själva filmen).

Eller måste du hämta filmen från kameran för att få med GPS-spåret?

Att ta i och ur minneskort är något jag kan leva med även om det är lite extra bök men tar det bort GPSspåret försvinenr ju hela poängen med att köpa en hjälmkamera med just GPS.

/Patrik

Har ingen aning , eftersom jag inte har GPS-modellen. Jag kan också leva med att bara kunna se filmerna, men tyvärr kan kameran inte ställas om via minneskortet. Den måste vara ansluten till datorn för att kunna ändra upplösning, kontrast, exponering etc. Och det kan jag inte leva med.

Helt rätt, betalar man för blåtandsmöjlighet så ska man få det.

Jag borde läst och kommit ihåg att du sa utan GPS - mitt misstag.

Contours HD utan GPS säljs ut väldigt billigt nu eftersom efterföljaren kommit.

Men för mig är valet fortfarande mellan contour GPS och atc9k.
Kul om någon med erf av atc9k kunde säga något om den.

/Patrik

Helt rätt, betalar man för blåtandsmöjlighet så ska man få det.

Jag borde läst och kommit ihåg att du sa utan GPS - mitt misstag.

Contours HD utan GPS säljs ut väldigt billigt nu eftersom efterföljaren kommit.

Men för mig är valet fortfarande mellan contour GPS och atc9k.
Kul om någon med erf av atc9k kunde säga något om den.

/Patrik

Förmodligen är det den modell som krånglar de säljer ut, och den nya har förhoppninmgsvis inte det felet. jag har fått erbjudande från Contour att byta ut min kamera, och kommer nog göra det om det är den nya modellen jag får.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar