Annons

vilken framkallare till Agfa APX400?

Produkter
(logga in för att koppla)

YourCoffee

Avslutat medlemskap
Hej allesammans!

Jag har lagt vantarna på fem rullar APX400 på ebay och skulle vilja testa någon annan framkallare än Rodinal på åtminstone tre av dem. Jag är inte rädd för korn så länge det är tydligt och har karaktär, luddigt och för soft korn undanbedes däremot. Jag undrar därför:

Vilken framkallare / utspädnng / tid (och temperatur) har du använt och fått bra resultat med?

Tack på förhand för svar!
Lisa

ps. Har haft ett par rullar apx400 inne hos crimson också som blev bra. Så vitt jag vet är det xtol de kör med.

Hej.

Jag har aldrig testat APX 400 om inte Rollei 400s är samma film fast ompackad med nytt namn, jag minns inte på rak arm... Isf så finner du bland mina bilder här på fotosidan en bild som framkallades i rodinal 1:100 "stand development"http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2171907.htm?set=mp
Den är något underexponerad men verkar vara en trevlig film. Enkel att skanna.

Mvh Niklas

Hej allesammans!
Jag har lagt vantarna på fem rullar APX400 på ebay och skulle vilja testa någon annan framkallare än Rodinal på åtminstone tre av dem. Jag är inte rädd för korn så länge det är tydligt och har karaktär, luddigt och för soft korn undanbedes däremot. Jag undrar därför:
Vilken framkallare / utspädnng / tid (och temperatur) har du använt och fått bra resultat med?
Tack på förhand för svar!
Lisa
ps. Har haft ett par rullar apx400 inne hos crimson också som blev bra. Så vitt jag vet är det xtol de kör med.

Hej Lisa.
Möjligt att du redan har läst denna tech.data från Afga , om inte så finns den här som pdf.
www.agfaphoto.com/appc/_upload/2008_36/Datasheet_F_PF_E4.pdf
Under processing ser du olika alternativ med Rodinal även andra.
Ja, rätt gissa crimson och några andra kör Xtol .

Har läst flera forumtrådar, bl a på flickr, där det skrivs att APX400 har en "true speed" som snarare ligger på 200 så om Rolleis rullar är ompackade APX så är det kanske inte så konstigt att din stående framkallning blev underexponerad?

Rollei Retro 400 är APX400 ompackat, Retro 400S är en flygspaningsfilm med helt andra egenskaper, och enligt mina dåliga erfarenheter inte att betrakta som 400 ISO.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar