Annons

Vilken förstoringsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

E.Fredrixon

Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt att köpa en Olympus Trip 35 och börja framkalla i mörkerrum.
Jag har dock aldrig gjort detta förut och skulle vilja ha lite hjälp med vilka förstoringsapparater osv. som är att rekommendera. Har själv kikat på en Durst M 370 BW. Men har ingen aning om ifall den är bra? :)

Tack på förhand!

Inget fel på den apparaten, men den tar max småbildsnegativ 24x36. Om du blir mera nyfiken på analogt så kanske du också vill prova mellanformat 4,5x6/6x6/6x7/6x9, och då måste du byta apparat. Idag är begagnade förstoringsapparater otroligt billiga så jag skulle nog hellre rekommendera en Durst M 605/670 eller varför inte en M800 i så fall. Obetydligt större men som sagt tar de 120-film också. Se bara då till att du får med allt som krävs, dvs kondensatorer för både småbild och mellanformat samt optikplattor för båda formaten, samt två optik 50mm samt 75-90mm. Köper du färgvarianten med blandbox krävs nog bara ett färghuvud för båda formaten, men ändå två optiker och två plattor (den för småbild är ingröpt-försänkt.

Fördelen med färghuvud/blandbox/varicontrasthuvud gentemot kondensorhuvud är att du slipper hantera lösa filter när du kör med varicontrast/multigrade-papper, vilket är de flesta. Med BW-varianten (kondensor) har du lösa filter och lägger i filterhållatren när du ska byta kontrastgrad. Men personligen förderar jag kondensor då man får fram kornet skarpare (när man vill ha det så). Dammkorn syns dock tydligare med kondensorapparat vilket kan vara en nackdel.

Senast ändrad:
Inget fel på den apparaten, men den tar max småbildsnegativ 24x36. Om du blir mera nyfiken på analogt så kanske du också vill prova mellanformat 4,5x6/6x6/6x7/6x9, och då måste du byta apparat. Idag är begagnade förstoringsapparater otroligt billiga så jag skulle nog hellre rekommendera en Durst M 605/670 eller varför inte en M800 i så fall. Obetydligt större men som sagt tar de 120-film också. Se bara då till att du får med allt som krävs, dvs kondensatorer för både småbild och mellanformat samt optikplattor för båda formaten, samt två optik 50mm samt 75-90mm. Köper du färgvarianten med blandbox krävs nog bara ett färghuvud för båda formaten, men ändå två optiker och två plattor (den för småbild är ingröpt-försänkt.

Fördelen med färghuvud/blandbox/varicontrasthuvud gentemot kondensorhuvud är att du slipper hantera lösa filter när du kör med varicontrast/multigrade-papper, vilket är de flesta. Med BW-varianten (kondensor) har du lösa filter och lägger i filterhållatren när du ska byta kontrastgrad. Men personligen förderar jag kondensor då man får fram kornet skarpare (när man vill ha det så). Dammkorn syns dock tydligare med kondensorapparat vilket kan vara en nackdel.

Tack så mycket för ett utförligt svar. Finns det några andra förstoringsapparater att rekommendera? Eller är Durst något av de bättre märkena? Verkar krångligt att veta vilka som är mellanformat eller inte. Håller helt klart med dig att mellanformat är något som jag kommer att vilja ha :)

Tack så mycket för ett utförligt svar. Finns det några andra förstoringsapparater att rekommendera? Eller är Durst något av de bättre märkena? Verkar krångligt att veta vilka som är mellanformat eller inte. Håller helt klart med dig att mellanformat är något som jag kommer att vilja ha :)

Oh ja, det finns ett uppsjö av apparater men kolla in det Nils har föreslagit till dig du kommer att gilla den.

Durst är definitivt ett av de bättre märkena, men tänk på att mycket av kvaliteten, precis som med kameror, sitter i optiken. Det är den som gör bilden, medan förstoringsapparaten/kameran bara är till för att göra det bekvämt.

Själv kör jag med en enkel Durstmodell med färghuvud och blandhuvud/mjukljus, vilket jag föredrar dels eftersom det minskar problem med damm och repor något enormt och underlättar arbete med multikontrastpapper, och dels eftersom jag gör färgförstoringar.

Durst-apparater typ M 605/670 BW och eller med färghuvud, är nog de apparater som är lättast att hitta reserv/kompletteringsdelar till. Exempelvis negativmasker och annat.

Edit: Jag har en Durst M670 BW kondensorapparat hemma som står till ingen nytta. Köpte för att ha som reserv och har knappt kollat vilka delar som finns till den. En EL-Nikkor 50mm/2,8 fanns dock vet jag. Är du intresserad kan du få köpa den billigt. Har även ett färghuvud till en M605 men jag vet inte om det passar till 670:n. Ska kolla när jag kommer hem från jobbet i natt vad som finns.

Senast ändrad:
Tycker att erbjudandet från Nils är vettigt. Har själv en Durst M305 (en småbildsapparat) till övers som jag kan tänka mig att sälja om du söker något på lite kortare avstånd. Men jag håller med Nils om att en mellanformatsapparat som den han erbjuder är mer allround. Nackdelen med den är att den är något större. Sedan behöver du ju skålar, pincetter, vätskor mm. Allt går att hitta billigt begagnat, men det som du eventuellt måste köpa nytt är tyvärr betydligt dyrare.

Durst-apparater typ M 605/670 BW och eller med färghuvud, är nog de apparater som är lättast att hitta reserv/kompletteringsdelar till. Exempelvis negativmasker och annat.

Edit: Jag har en Durst M670 BW kondensorapparat hemma som står till ingen nytta. Köpte för att ha som reserv och har knappt kollat vilka delar som finns till den. En EL-Nikkor 50mm/2,8 fanns dock vet jag. Är du intresserad kan du få köpa den billigt. Har även ett färghuvud till en M605 men jag vet inte om det passar till 670:n. Ska kolla när jag kommer hem från jobbet i natt vad som finns.

Javisst Nils är jag intresserad! Hör av dig när du har kikat närmre på vilka saker du har hemma :)

Min 670BW har en lång pelare, så du kan göra ganska stora förstoringar direkt på bottenplattan, skulle tro up mot 40x50 med 50mm och 75-80mm optik. Det är en kondesorapparat och både småbilds och mellanformatskondensorn finns med (har ett färghuvud med transformator till Durst 605 liggandes på vinden någonstans, ska kolla om det passar så kan du få med det om du vill). Glaslöst ilägg för småbild och mellanformat finns, dessutom finns en glasad mask som kan användas som övre ilägg vid både småbild och mellanformat. En småbildsoptik (EL-Nikkor 50mm/2,8 som är bland de bättre), en försänkt platta (ca 3cm) 39mm gänga, och en oförsänkt platta för mellanformatsoptik med 39mm gänga. Har dessutom en lös filtersats (Ilford Multigrade) som passar filterhållaren och en hel uppsättning Ilford Multigrade filter för applicering under optiken (om man föredrar det) med hållare och allt. Skickar även med en äldre mellanformatsoptik med liten gänga och med en platta som har liten gänga som passar den (Componon 5,6/80mm) som jag har liggandes till ingen nytta.

Tror du har allt då, utom ena glasplattan om du kör helt glasat i negativhållaren. Personligen kör jag dock helt oglasat då det annars är 4 st ytterligare ytor (förutom negativets över och undersida) som ska hållas rena från damm. Ska höra av mig vidare om pris, frakt-leverans etc. Bäst vore om man slapp skicka då jag inte har originalkartongen med frigolitskyddet, men det ska nog kunna gå det med. Fast frakten lär nog kosta en hel del skulle jag tro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar