Annons

Vilken digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenniesan

Ny medlem
jag och sambon ska köpa digital systemkamera men vi har tidigare bara haft kompakta digitalkameror tidigare.
jag har nu en konica minolta dimage z3

vi har tittat på några stycken olika
canon eos 350D
canon eos 30D
men oxå nicon d70 och 50

de vi fotar är djur å natur.. eller de e väl jag som fotar.. djurporträtt samt bebisar =) men oxå inne på mässor på utställningar.

nu behöver vi hjälp med att hitta den bästa kameran för våra ändamål

har fotat en del åt andra och vill nu uppgadera mig lite till bättre kameror
http://web.telia.com/~u83812437/foto.htm
alla bilder tagna med den kameran jag har nu

Håller med Ale, men inflikar dessutom med mitt standardtips;

Lägg lika mycket pengar på optiken som på kamerahuset. Om du köper en 30D och bara använder kitobjektivet så har du betalat en massa tusenlappar extra enbart för att få spotmätning och 5b/s. Bättre då (om du absolut inte _måste_ ha de saker som 30D ger) att köpa det billigare huset och ett dyrare objektiv.

vi kommer köpa sep objektiv å extern blixt till självklart

jag har försökt leta på forumet men har inte direkt blivit hjälpt av de jag hittar... annars hade jag juh inte frågat
oftast frågar folk om nån specifik kamera å så..

Nu får jag säkert många emot mig...men det här är mina åsikter..till dig.
Jag har testat nicon d70 och d50, själv har jag en eos 350d. Jag har då aldrig upplevt någon "wow" känsla att det skulle vara någon kvalite skillnad på bilder mellan dessa kameror.
30d har jag tyvärr inte fått äran att testa än, så den kan jag inte uttala mig om.
Gå till en fothandlare och känn på kameran, i denna prisklass tror jag nog att det är ganska avgörande hur du trivs med kameran ,tillsammans med vilka objektiv/pris du kan välja till.

Säger som Kent.. Oavsett vilken du väljer av ovanstående kommer du bli nöjd!
Jag tycker du hellre bör lägga pengarna på bra objektiv än en kamera med mycket "lull-lull" då
porträtt inte kräver en massa bilder per sekund och 9 autofokus-punkter!
Glöm ej heller att ett stabilt stativ är aldrig fel!
Vad gäller blixt kan jag varmt rekommendera Sigma EF-500 DG Super!
Köp även till en Omniboucer för mjukare ljus!

MVH/Jonas

Eftersom du är kvinna och antagligen har lite mindre händer så är det nog verkligen bäst att känna på kamerorna innan ni slår till.

Jag har fortfarande en Canon 300D som är en rätt stor kameran, 350D ser ut som en lite plutt i jämförelse. Jag har stora händer och satte vertikalgrepp på min 300D för att få ett för mig bekvämt grepp.

Håller även med tidigare skribenter att bra optik är väldigt viktigt, det gör nästan halva bilden.

Jag köpte klämde, kände och funderade länge innan jag köpte min kamera. Innan så hade jag en 300d. Använde den sällan. Tyckte den va seg, långsam, stor klumpig osv. Så när 350d kom. Den är jättelite och jättesmidig och passade mig perfekt. Köpte den med en gång. Det som är viktigast är att man trivs med huset! Kamerorna presterar jättebra bilder allihopa. Sen så gjorde jag så att jag la pengar på optiken också och då blir det ännu roligar. La 8000:- på huset har snart lagt det dubbla på optik ;) Men jag gjorde så att jag började med huset, minneskort och ett sigma 18-50 2.8 det va lagom för mig och för att jag skulle komma igång. Sen har jag kompletterat med övrigt. Men gå och testa kamerorna i en butik. Kolla så att du tycker menyer känns bekväma osv. Och sök runt på forumet så kan du få svar på alla små detaljfrågor som dyker upp.. Lycka till ;)

Det går fortfarande att hitta en och annan KonicaMinolta 7D, slå till på den snyggaste av dom alla :)
Mvh/Gunte..

Jag va i val och kval mellan Nikon D70s och EOS 350D.Båda i mitt tycke bra kameror.
Men när jag och frugan fick tillfälle att hålla dom i hand va valet givet....Nikon. Det är en stor del i att man har bra grepp. Man fick lust att fota när man höll i Nikon medans EOS 350D kändes "hårdplastig" och obekväm i hand.
Men som tidigare skrivits så är detta olika för olika personer givetvis.
Nu blev det inte någon av dom till slut, det blev en Nikon D200.

Nu kritiserade jag enbart greppet.
Båda är ju annars mycket bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar