Annons

Vilken Canon skall jag ha i kikaren som reserv för D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
ujujuj.... detta är tungt.

Jag har ju mitt sikte helt inställt på Nikon D2X i början av nästa år. Jag är ju dock medveten om att det (vilket alla tänkbara gudar förbjuder) skulle kunna bli så att jag inte tycker att de testbilder som med tiden visas upp från D2X funkar.

Vad gör jag då? Jag vill ju ha en kamera med över 10 MP som fixar bildkvaliten upp till ISO 400 åtminstånde.

Ni som kan andra märken... Ni som kan Canon (stavas det så ;) Vilken kamera är mitt alternativ till D2X för 47.000:-

En begagnad Eos 1Ds borde motsvara dina krav.

Även Kodaks 14MP-kamera funkar bra på lägre ISO-tal, men husen är inte professionellt byggda, finns ju både för Nikon och Canon.

Nya Canon 1Ds mark II verkar ju helt underbar, men då springer ju priset iväg.

Håller med Magnus.. Jag är själv i valet och kvalet mellan en begagnad 1Ds eller en ny 1D Mk II.. Det är ungefär samma pengar. 1Ds Mk II hade varit guld.. men 40kkr är mer än nog för mig.. om man säger..

Kodaks tror jag inte alls på.. Möjligen i studion.. Men alltså.. själva kameran är fruktansvärt plastig (Sigma SD10-hus) och sjukt obekväm i handen..

Jeppe skrev:
Kodaks tror jag inte alls på.. Möjligen i studion.. Men alltså.. själva kameran är fruktansvärt plastig (Sigma SD10-hus) och sjukt obekväm i handen..

Nikon-varianten verkar klart bättre, och då kan du ju behålla gluggarna. Göran Segeholm var ganska positiv i sin test i Allt om Digitalfoto. Otroligt skarp.

Det skulle ju vara ett otroligt jobb om jag skulle byta ut min optik mot Canonoptik...

Jag letar tester kring Kodaken. Jag har inte tittat på den så mycket än för det är först nu som jag tänker denna typ av kameror.

Men allt som reserv för det fall D2X skulle svika ;)

Fuji S3 PRO, om nu de lyckas få ut kameran någon gång, skulle vara ett alternativ där du kan använda befintliga Nikon gluggar. Det är iof 12,3 (interpolerade?) MP. Tester får utvisa om den håller är själv tveksam.

Arleklint skrev:
Jag letar tester kring Kodaken. Jag har inte tittat på den så mycket än för det är först nu som jag tänker denna typ av kameror.

Kolla med Göran Segeholm han har ju testat Kodak-kameran och har varit inne på att köpa den.

Att en D2X inte skulle motsvara kraven från en duktig fotograf är så orimligt att hela frågeställningen faller. Canon gör bra grejor, men Nikon är ändå Foto. En vacker dag hoppas jag Nikon gör nåt som faller mej i smaken också så jag får ha en Nikonrem runt halsen...

froderberg skrev:
Nikon-varianten verkar klart bättre, och då kan du ju behålla gluggarna. Göran Segeholm var ganska positiv i sin test i Allt om Digitalfoto. Otroligt skarp.

Ja precis, Nikons är klart bättre, men det är väl fortfarande baserat på ett F80-hus? Inte precis vad jag velat ge..45000? för.. Även om det är resultatet som räknas så bör man ta det i beaktning..

S3:an gillade jag inte riktigt, mycket pga höjdavtrycket som satt tokfel och löste ut när man kramade lite om greppet vid vertikal fotografering. Men bildresultatet lär nog vara fint med Fujis nya sensor.

Jeppe skrev:
Ja precis, Nikons är klart bättre, men det är väl fortfarande baserat på ett F80-hus? Inte precis vad jag velat ge..45000? för.. Även om det är resultatet som räknas så bör man ta det i beaktning..

Med tanke på priset på D2X så känns det ju tokigt att ge 45 papp för en Kodak 14n. Men Kodak kanske sänker. Annars är ju inte kameran lika het begagnad som en 1Ds.

froderberg skrev:
Kolla med Göran Segeholm han har ju testat Kodak-kameran och har varit inne på att köpa den.

Det stämmer det. Jag är en ganska flitig kodakhyrare och gillar bildfilerna, även upp till 400 ISO. Men eftersom den kostar lika mycket som D2x ligger den lite dåligt till för mig personligen. Jag är ju så in i bomben förtjust i D2-huset. Systembyte har jag avskrivit. För dyrt och för tungt att lära om.

Här är ett personligt tips: Om man ska trivas med Kodak SLR/n så ska man betrakta den och använda den som en mellanformatare, inte som en småbildskamera. Då retar man sig inte lika mycket på att den är lite långsam, utan man kommer in i en slags lunk som kan vara ganska behaglig. Man får liksom tänka så här: "vad trevligt att jobba med en långsam kamera, nu minskar risken att jag rusar åstad och slarvar".

Irrationellt som bara den, men det är så i alla fall jag funkar. Jag har rent av börjat associera Kodakens smäckiga slutarljud med snygga bilder (färgerna är hur fina som helst, dynamiska omfånget toppen), så jag är inte alls särskilt anti. Som alltid sker det mesta i fotografens huvud.

Jag väntar precis som ni andra med spänning på testresultaten från D2x.

Arleklint skrev:
ujujuj.... detta är tungt.

Jag har ju mitt sikte helt inställt på Nikon D2X i början av nästa år. Jag är ju dock medveten om att det (vilket alla tänkbara gudar förbjuder) skulle kunna bli så att jag inte tycker att de testbilder som med tiden visas upp från D2X funkar.

Vad gör jag då? Jag vill ju ha en kamera med över 10 MP som fixar bildkvaliten upp till ISO 400 åtminstånde.

Ni som kan andra märken... Ni som kan Canon (stavas det så ;) Vilken kamera är mitt alternativ till D2X för 47.000:-

Visst det är dyrt men jag tycker definitivt du ska kika på EOS 1Ds mk2 eller Mamyian som kommer snart. Lurar själv på att binda upp mig på ett fett lån o skaffa en av dem.
Men som sagt det är mycket pengar...

Det finns några skäl till att jag inte skall titta på EOS 1Ds mk2

1) Den är i en prisklass 20000:- över D2X och det jag tänkt mig. Jag vill inte ta lån för kameror.
2) Canon innebär att jag har 8 objektiv att byta ut.

Kodaken ligger bättre till som andrahandsalternativ. Förstavalet är D2X

Janne, jag tror absolut inte att du ska byta system. Det måste bara komma vettiga kvalitetsmodeller till Nikonsystemet också. För yrkesfotografen kan det vara väldigt kritiskt med tiden, men du som amatör kan ju vänta ut godsakerna.

Janne: Vad är det som säger att Kodak pro/n inte är ett bättre val än D2x?

Behöver du en supersnabb kamera eller behöver du bildkvaliteten?

Jag söker bildkvaliten och jag jobbar bara på förhållandevis låga ISO, men D2X byggkvalité och tålighet lockar mig. Jag vill kunna kräla i dåliga väder på Skottland och Island och kameran skall funka.

Janne: Såsom du vårdar din utrustning kommer Kodak-kameran hålla i hundra år.

Fördelarna med D2x är ju snabbheten. Det som talar för kodak är att den har fullstor sensor med hög upplösning som enligt andra ger bra kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar