Annons

Vilken 127-film skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Konstig sida det där. Varje gång jag gör en "refresh" på sidan får jag upp nya prylar och filmer, men inga 127-filmer.

Olle

Aj, tusan så dumt jag länkade!
Nåja, tryck på Filme till vänster, sen på Mittelformatfilme 127 till höger. Då skall det komma fyra olika filmtyper.

Jag har ingen erfarenhet av någon av filmerna, men Rollei Crossbird och Nightbird är negativa färgfilmer, medan de andra två är svartvita filmer.

Olle

Jag har hittat denna sida. http://www.fotoimpex.de/cgi-bin/sho..._search=Mittelformatfilme 127&sort=2&sbeg=127

Alla tips hittils säger efke men här finns ju fyra olika att välja på? Jag kan inte tyska, men googletranslate blev inte sådär jättebegripligt. Jag tolkar det som tre av filmerna är experimentiella?
Är det efke som gäller?

Prova den billigaste, dvs Efke.

Vad jag kan föstå, läs sista stycket på Efke, så verkar det
som det skiljer lite på spolarna eller nått annat liknande,
filmen i sejsjälv är säkert inte exprimetsiell.

Beställ även en 110-film som prov, den verkar prisvärd.

//MW

Prova den billigaste, dvs Efke.

Vad jag kan föstå, läs sista stycket på Efke, så verkar det
som det skiljer lite på spolarna eller nått annat liknande,
filmen i sejsjälv är säkert inte exprimetsiell.

Beställ även en 110-film som prov, den verkar prisvärd.

//MW
Om jag förstått rätt, kan man få problem med vissa årsmodeller av Baby Rolleiflex med Efkefilmen.

Olle

Marcus, Fotax säljer inte längre 127-film. Och ingen annan heller i Sverige om jag inte helt misslyckats med att googla och ringa runt. Men jag tar gärna emot tips.
Kameran i fråga är en Rondine ferrania som jag missförstod på bilden att den skulle ta 120-film, som jag köpte på tradera. Verkar funka klockrent. Jag kan ställa bländaren, men tiden är helt okänd. Det finns mottagarspole.

Vad är 110-film? Var passar den?

Vad fränt. Men en kodak instamatic 100 har 126-film eller hur? Jag har en instamatic 100. Hade ju varit kul om det hade gått att fotografera med den.
Edit: Nu såg jag prislappen. Det måste vara ett skämt?

Retro 80S är en riktigt bra film, ytterst finkornig. Låg blåkänslighet, så himlar avtecknas bra även utan filter.

127 film behövs inte

nya spolarna på 120 filmen är ju i plast så det går bra att karva av så att det går att klämma i dem i en 127 kamera. Det är dock bra att ha en äkta gammal 127 spole i plåt som upptagningsspole för spåret som greppar är smalare så det blir lättare att dra fram filmen. men gör inte som jag som slängde bort den. det var inte så intelligent. ett tips är att ladda i väldigt "subdued light" när man karvat bort ner till i jämnhöjd med skyddspappret så har man ju inte så stora margineler innan det blir ljusskador. Karva in mot spolen inte utåt för då glipar det lätt = risk för ljusskada.

Mja, 127-film är ju inte ens i närheten av storleken av 120-film. Du blandar inte ihop med 620-film? Även 620-film är inte samma som 120-film. Ibland kan det gå att karva ner spolen, men det beor mycket på kameran om det går eller inte. Är det lite extra plats och nån fjädrande plåt så går det, men oftast blir rullen en aningens för bred också.

blandade ihop formaten ursäkta

Mja, 127-film är ju inte ens i närheten av storleken av 120-film. Du blandar inte ihop med 620-film? Även 620-film är inte samma som 120-film. Ibland kan det gå att karva ner spolen, men det beor mycket på kameran om det går eller inte. Är det lite extra plats och nån fjädrande plåt så går det, men oftast blir rullen en aningens för bred också.

Ja jag har hela tiden trott att det var 127 som var som 120 men mindre diameter men det är alltså 620. Nej då blir det till att klippa om man ska spola om en 120 för att passa. Ber om ursäkt för att ha spridit felaktigheter.

Inga problem. Det finns ytterligare nån skum rulle som på bild ser lik ut, men som mycket större. Det är lätt att blanda ihop.

Efke R100 är en bra film. Inte lika finkornig som de allra modernaste, men mycket tåligare för felexponeringar. Det är en vanlig svartvit film för normal kontrast. Har en rulle i min Rolleiflex 4x4 från 1938 just nu.

Rollei 80S är egentligen en flygfotofilm. Har sett att många exponerar den efter lägre ISO-tal och anpassar framkallningen därefter för att få bra skuggteckning. Som Iggy skrev så har den lägre blåkänslighet, ungefär som Kodak Technical Pan hade. Man bör nog experimentera med den tills man finner ett ISO och framkallningstid som passar ens smak.

Jag har knappt experimenterat alls med Retro 80S, exponerar enligt 80 och framkallar i Rodinal 1+50 i 14 minuter med gott resultat. Det är väl mest det där med blåkänsligheten man får tänka på vid motivval, men även blixtbilder har funkat bra för mig.

Jag är också på jakt efter 127-film för att testa en gammal bälgkamera från 20-talet som jag fått av min låtsasmorfar. Vore kul att kunna visa honom resultatet innan han går ur tiden.

Nån som har tips på var man kan beställa en eller ett par rullar utan att frakten drar iväg till oregerliga nivåer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar