Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inga nya bilder?
Då bidrar jag med följande. Tagen för över 10 år sedan, trädet kanske inte finns kvar men byggnaden gör det. Vad är det för byggnad?
 

Bilagor

  • lu1.jpg
    lu1.jpg
    43.4 KB · Visningar: 529
Det blir mycket skannande för att lägga upp bilder i denna tråd, men det är ju så kul! :)

Här är en bild ifrån en välkänd plats, men kanske inte så klassisk fotograferings-vinkel. Dock kan man nog se vart det är taget...
 

Bilagor

  • vollyboll2.jpg
    vollyboll2.jpg
    56.9 KB · Visningar: 502
LittleCurious skrev:
Det blir mycket skannande för att lägga upp bilder i denna tråd, men det är ju så kul! :)

Ja, nu börjar det ta slut bland mina bilder som finns på datorn. Får väl börja rota bland negativ och diabilder snart (om jag lyckas lösa fler uppgifter, förstås).

Här kommer iallafall en. Vilken bro föreställer denna bild?
 

Bilagor

  • namnlost-7.jpg
    namnlost-7.jpg
    31.6 KB · Visningar: 466
Gunnlaug skrev:
Kortedala... ;)
Fiffigt tänkt. Och det börjar på samma bokstav som jag tänkte på i ledtråden. Men det är inte rätt.

"I K* är det ljust och vackert, men Dals Långed är ett helvete" var det nån som sa (på 1960- eller 70-talet bör det väl ha varit). I denna vackra och ljusa kommun finns bron.
 
Tackar!

Orten jag syftar på ligger 3 km fågelvägen, 5 km bilvägen från samhället. Orten ligger i samma kommun som samhället.

Räcker med samhället/kommunen, men prickar ni orten blir det guldstjärna.
 

Bilagor

  • var_1.jpg
    var_1.jpg
    44.2 KB · Visningar: 526
Ja visst är det en gruvort. Bilden visar överbyggnader över schakt, så kallade gruvlavar. Och en ort där man bryter guld har väl i alla fall varit Boliden.
 
Så ädel metall som guld bröts ej här. Däremot ansågs gruvan ha högkvalitativ vara. Det erkända och världsledande företaget Sandvik tog en del av varan här ifrån.

Ställer men sig på motsatt sida av där bilden är tagen, står där ett namn med kungaanknytning istället för årtal.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.