Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästan varje norsk kuststad har sitt eget rederi och legendarisk skeppsredare. Den här slog på stort och anlitade en av arkitekterna bakom rådhuset i Oslo. Samma arkitekt ritade för övrigt ett av stadens mer dominerade hotell.

Nu börjar det bli så lätt, så att jag gärna vill ha både stadens namn och egendomens namn.

/Jan
 
God morgon Per!

Du får ett försök till, om ingen annan hinner före förstås.

Därefter lägger jag ut en utsiktsbild från baksidan av huset. Då bör det bli mycket lättare att göra rätt val.

/Jan
 
Mina 15 mil från Uddevalla räcker till Sandefjord, med sina valfångstfartyg och Rica Park Hotell. Hinner tyvärr inte att goggla på huseta namn förrän i kväll.

per
 

Kristiansand är fel. Även Tönsberg och Larvik är fel, fast de är bättre val.

Här kommer nu utsiktsbilden från baksidan på huset.

/Jan

Per hann före med rätt svar - Sandefjord.

Fastigheten, Midtåsen, tillhörde skeppsredaren Anders Jahre, som på sin tid hade en av världens största valfångstflottor.

(Jag strödde ju ledtrådarna "val" i vart och vartannat inlägg!)

http://www.sandefjord.kommune.no/Tjenester/Kultur-idrett-og-fritid/Midtasen/

Din tur att ta över Per!

/Jan
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    89.1 KB · Visningar: 132
Senast ändrad:
Tack för det Jan!

Låt mig visa ett ännu pampigare hus, frågar är då var man kan bese det, i vilken stad.

per
 

Bilagor

  • 20 fototeknik 125.jpg
    20 fototeknik 125.jpg
    22.6 KB · Visningar: 110
Nej, jag har inte varit där. Vad som satte mig på spåret var helt enkelt de konsthistoriska kunskaperna som jag förvärvat på sistone. Det i kombination med Google förstås....

För den här platsen är det nog bättre med lite mer jordnära kunskaper. Eller inte...
 

Bilagor

  • gissebild45.jpg
    gissebild45.jpg
    81.8 KB · Visningar: 85
Nej, jag har inte varit där. Vad som satte mig på spåret var helt enkelt de konsthistoriska kunskaperna som jag förvärvat på sistone. Det i kombination med Google förstås....

För den här platsen är det nog bättre med lite mer jordnära kunskaper. Eller inte...

E4:an i höjd med Linköping. Men det måste vara för lätt...
 
Finns en liknande bredvid E4 vid söderhamn, men den har jag för mig lutar mer åt sidan.

Mer jordnära kunskaper låter ju som att det skulle vara där JAS gjorde "jordfräsen", men jag vet inte var det var. Är det ett JAS-39 på bilden?
 
JAS gjorde väl "jordfräsen" vid Saabs flygfält i Linköping, om jag inte missminner mig. Och det är som sagt fel. Söderhamn är också fel gissning.

Förresten, om det spelar någon roll är det inget Gripenplan heller.
 
Mer jordnära kunskaper låter ju som att det skulle vara där JAS gjorde "jordfräsen", men jag vet inte var det var. Är det ett JAS-39 på bilden?

Nä, det är en "37" Viggen. Ett finns längs motorvägen vid Linköping där dom byggdes. Ett till finns vid åt Arboga till, eller är det Strängsnäs? Har dock för mig det är kamoflagemålat.
 
Ingen av dessa Mälarmetropoler är aktuella i detta fall. Fast att det är en 37:a Viggen är helt korrekt. Ser ut att vara i en relax-version.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.