Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka STM objektiv för video?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Jag ska börja leka runt med och lära mig filma med min 70D, så behöver några STM objektiv. Har testat med mina Canon med USM och min Tamron med elmotor. Inget av det funkar ju om man vill använda AF och spela in ljud i närheten.

Så jag beställde ett 10-18 IS STM direkt, då jag inte ens haft de brännvidderna. Frågan nu är om ett 18-55 IS STM eller 18-135 IS STM skulle vara bäst? Deras optiska prestanda är väl rätt lika? Någon som filmat med båda och har något att rekommendera? IS verkar dessutom otroligt användbart för video och handhållet.

Jag har redan bra fasta, skarpa och ljusstarka, objektiv för stillbild. Dessa är främst tänkta för video, och smått annat enbart.

Manuell fokus för video som proffsen förresten, det är ju i princip omöjligt att göra själv samtidigt som man sköter resten? Tvåmannajobb, vilket funkar dåligt när man har det som kul hobby enbart.

Manuell fokus för video som proffsen förresten, det är ju i princip omöjligt att göra själv samtidigt som man sköter resten?
Nä inte så jättesvårt. Mendet beror ju oxå på vad man filmar.
Du har det ju enkelt, det är ju bara byta objektiv o prova.
Film har inte riktigt samma behov av skärpa som stillbild. Jag är mer känslig för en kamera som inte hålls still, använd stativ.
bra ljud är däremot viktigt O det ger inte riktigt en digital stillbildskamera.

Det är ganska stor spridning på dina förslag, vidvinkel till normal, kortele och långtele. Vad ska du filma?

Kan säga att jag är imponerad av 18-135 som jag har. Väldigt krispigt för att vara ett kitobjektiv.

Lutar starkt åt att jag köper 18-55 IS STM nu, för då kan jag slänga med en Röde VideoMic Pro och få nästan samma totalkostnad som en 18-135... Tror det blir rätt komplett för en helgrön hobby-videograf.

Saknar jag tele för video längre fram finns ju 55-250 IS STM med då.

Blev 18-135 IS STM ändå då jag fick syn på ett begagnat med garanti från en webshop. Så blir 10-18 IS STM + 18-135 IS STM för mina videobehov. Känns väldigt komplett, iaf till den dagen jag isf skulle tycka kvalitén är för bristande.

Korta skärpedjup kan jag ju alltid ordna fram i mina fasta gluggar och min Tamron normalzoom, med manuell fokus då, så tror det ska mycket till för att jag ska vara helt utan alternativ nu. =)

Hmmm nu omformulerar jag mig en 3dje gg.
Jag har en Röde videomic pro som fortfarande ligger i sin kartong oanvänd.
Anledningen är att:
1 Den hanterar endast monoljud.
2 Jag har en zoom h4n, den ger bättre ljud.
Mitt råd är alltså att inte köpa det man inte kommer att använda, fundera först o köp sen!

Den har en funktion för mig som jag inte använt. Den är mer "riktad"(har inget bätter ord) än min zoom. Så jag skulle kunna använda Röden monterad på den ena kameran o kanske (jag har inte testat) kunna få ett bättre ljud när ngn talar på scenen. Men hämta ljudet från själva konserten mha zoom. Men som sagt var jag har inte testat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar