ANNONS
Annons

Vilka program andvänder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

ANDBOR

Ny medlem
Hej.

Vilka program andvänder ni för den digitala bearbetningen?
Själv har jag Photoshop 7 men jag har lite svårt att lära mig detta program. Har för dåligt tålamod...
Finns det något program som är enklare men som ändå är värt att andvända?
Annars är det väl bara att sätta sig och ta det steg för steg.
 
Photoshop CS

När jag inte kan, så brukar jag söka på nätet. Det finns massa folk som förklarar hur man arbetar med Photoshop.

Sofia
 
Jag undrar också om det finns något annat program än photoshop som är bra (Det tar några heldagar om man vill lära sig använda det ordenligt). Jag vill mest kunna beskära, andra ljus och kontrast, spara om i andra format och lite sånt.

Mvh Erik !
 
Program jag använder:
* Gimp
* Dcraw
* RawPhoto
* CRWinfo
* ImageMagick
* Hugin
* Panorama Tools
* Exif/Libexif

Alla ovan är givetvis också fria program, alltså inte bara gratis, där man är fri att använda dem i vilket syfte som helst på hur många datorer som helst, fri att se hur de fungerar och är skrivna, fri att kopiera och ge bort kopior till andra, fri att förbättra dem eller bygga vidare på dem till nytta för en själv och andra.

Vad gäller svårigheten att lära sig program som Photoshop, Paintshop, Gimp osv. är inte programmens "fel". Mer avancerad bildbehandling såsom fotoredigering är just avancerat och tar lite tid att lära sig, alldelens oavsett vilka program man använder, det är många begrepp och metoder att lära sig.

Grokking the GIMP är en bok som kan läsas online och användas som ett referensverk, detta även om man använder något annat fotoredigeringsprogram, detta eftersom bildbehandling i stort går till på samma sätt i alla program. Gimp user manual (1Mb PDF) kan också tjäna som ett referensverk. Gimp-projektet har också samlat ihop en hög "Tutorials", guider hur man åstadkommer ett å annat, det mesta av detta är givetvis fullt applicerbart för alla bildbehandlingsprogram, eftersom dessa guider lär ut bildbehandling.
 
ekemannen skrev:
Jag undrar också om det finns något annat program än photoshop som är bra (Det tar några heldagar om man vill lära sig använda det ordenligt). Jag vill mest kunna beskära, andra ljus och kontrast, spara om i andra format och lite sånt.

Mvh Erik !

Som Magnus skrev så finns ju Gimp.
Andra mer populära program är Adobes hemma version av Photoshop, Photoshop Elements. Och så finns programmet PaintShop PRO. Skulle oxå tro att Corel fortfarande har något Photoshop liknade program (har inte varit så förtjust i Corels program själv (förrutom Painter då).

Sen den som klarar av att lära sig Photoshop på några helgdagar han/hon är då bra duktig. Har själv hållt på med Photoshop sen version 3 å händer fortfarande att man lär sig använda funktioner man inte trodde fanns eller andra sätt å använda dem på. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.