Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilka frågor bör man ställa sig när man ska välja digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
OJ!! :)

*Priset
*upplösningen
*pixelkvaliten
*hastigheten
*omfånget (om det inte är en D-SLR)
*minneskortformat
*finns filtergänga
*manuella inställnigsmöjligheter
*blixtanslutningsmöjligheter

Det jag kom på, på rak arm.
 
Mitt försök (delvis upprepning av tidigare svar):

*Storleken; Ja, här handlar det delvis om att kvalitet, delvis om pris, delvis om bekvämlighet. Ju mindre ju dyrare, ju mindre desto sämre möjligheter/kvalitet (ofta).
Canons IXUS är skitsexiga, men de har begränsade möjligheter! Jag vill ha en ändå! ;-)
Likväl är det så att man alltid kan ha en liten kamera med sig, och den bild man då lyckas ta är bättre än den man "kunde ha tagit om man haft kameran med sig"...

*Minneskort; gärna Compact Flash, de är förhållandevis billiga.

*Upplösning (pixlar); beror på hur stort resultat du vill ha. Utskrivet eller "bara" på dator/nätet? 2 MP räcker för nätet och *små* kopior. Jag skulle föreslå minst 4 MP. Men glöm inte att optiken är viktig den med!

*Optik; Kostar men syns! På resultatet alltså! Läs recenssioner och kolla testbilder. Pixlar är viktigt, men inte allt!

*Hastighet; Underskatta *inte* vikten av hastighet! Du kommer att vilja ta bilder på ett helt annat (snabbare) sätt än med en vanlig kamera!

*Inställningsmöjligheter; Viktigt! Om du inte verkligen är ute efter en "point and shot".

*Priset: Det är förbannat otacksamt att köpa digitalt... Det är dyrt och kameran blir snabbt omodern! Men snålar man så måste man vara beredd på att bli besviken. Fundera allvarligt på vad du förväntar dig av kameran och se till att den du köper verkligen kan leva upp till det du vill! Det är faktiskt dyrt att köpa billigt.


Jag har en Nikon D100 som jag är supernöjd med. Men jag har den inte alltid med...den är för stor och för dyr!
Däremot så har jag nästan alltid min Sony-kompakt i fickan, men bildkvaliteten lämnar en del att önska... För att inte tala om bristen på manuella möjligheter!

/Micha
 
Om du kollar lite trådar så inser du att du mycket snart måste bestämma dig för Canon eller Nikon....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.