Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilka brännvidder är vanligast?
- Trådstartare Patrik C
- Start datum
Lobbamobba
Aktiv medlem
Vilka brännvidder används för det mesta i filmer och dokumentärer?
Det är svårt att komma med ett rakt svar. För dokumentär är ju en zoom på typ 24-70 med fast bländare populärt (på full format).
Bland indie filmare är ju 50mm (ff) klart populäraste som huvud objektiv. Sedan kompleterar man ju vissa scener med andra beroende på.
Men det finns säkert lika många undantag som bekräftelser av regeln.
Själv kör jag mycket med något som motsvarar 50mm eller något vidare och kompleterar med ca 85mm ibland.
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
För film motsv. är mellan 16 och 50mm absolut vanligast. Oftast fast brännvidd och snabba gluggar.
I dokumentärer vill man vara lite mer dynamisk och inte sällan används det variabel brännvidd, för att snabbt förändra utsnitt. Som Lobbis sägger ovan är brännvidden 24-70 inte helt fel. Ibland mer då man inte sällan använder sig av kameror med inbyggd optik, och där finns det allt från typ 10-40x optisk zoom.
I dokumentärer vill man vara lite mer dynamisk och inte sällan används det variabel brännvidd, för att snabbt förändra utsnitt. Som Lobbis sägger ovan är brännvidden 24-70 inte helt fel. Ibland mer då man inte sällan använder sig av kameror med inbyggd optik, och där finns det allt från typ 10-40x optisk zoom.
Lobbamobba
Aktiv medlem
Alltså borde Canons 24-105mm F4 IS vara ett bra objektiv för dokumentärer?
Jag har redan ett snabbt 50mm för mörkerfilmning.
Den funkar nog fint den.
Personligen hade jag köpt Tamrons 24-70/2.8 med OIS istället när den ligger så nära i pris. Men det är klart det funkar med bägge, bara o jobba utefter förutsättningarna.