Annons

vikten av make-up!

Produkter
(logga in för att koppla)

nailstream.com

Aktiv medlem
Folk frågar titt som tätt hur vissa fotografer får porträtten att se så softade och proffsiga ut.
Det är några viktiga ingredienser och makeup är en av dem. Det första är att ha ordentlig ljussättning med någon form av softbox, paraply och upplättningsskärm, mkt för att prida det annars väldigt hårda ljuset ifrån ljuskällan.
Här ser ni samma tjej fotad med och utan smink.

Utan:
http://www.modellbilder.se/photosession.php?do=popup&id=6080&page=1&picnum=1

Med:
http://www.modellbilder.se/userdata/pictures/67497d626ecf9441f363a7b4873bfc0e.jpg

ja sen är det ju en smaksak givetvis. Jag ville mest klargöra för alla som frågar om hur man softar bilder. Där finns inga genvägar, att hålla på med gaussisk oskärpa och sudda fram skärpa är ju att gå fel väg. Bättre ta fotot seriöst och lägga några timmar på det istället.

Skulle tro att majoriteten av de som hänger här på fotosidan är bättre på bildbehandling än på att sminka :)

/H

nailstream.com skrev:
Folk frågar titt som tätt hur vissa fotografer får porträtten att se så softade och proffsiga ut.
Det är några viktiga ingredienser och makeup är en av dem. Det första är att ha ordentlig ljussättning med någon form av softbox, paraply och upplättningsskärm, mkt för att prida det annars väldigt hårda ljuset ifrån ljuskällan.
Här ser ni samma tjej fotad med och utan smink.

Utan:
http://www.modellbilder.se/photosession.php?do=popup&id=6080&page=1&picnum=1

Med:
http://www.modellbilder.se/userdata/pictures/67497d626ecf9441f363a7b4873bfc0e.jpg

Nu talar vi om softade standardbilder a la magasinstyp eller hur?
-Rätt trist ljus skulle jag vilja säga - mjukt och omnipotent, karaktärslöst och intetsägande.
Hellre en osminkad modell i hårt ljus än det där asso.
Pysslat myccket med den ddär typen av ljus tidigare och jag har totalt lessnat på det.
Det jag vill påpeka med det här inlägget är att det är en fråga om smak, inte vad som är rätt eller fel.
Lessen men så e det :)

"Utan smink" tycker jag inte jag hittar någon bild till. Hon är ju sminkad på båda sessionerna men har väl mer puder/foundation/kräm på den understa.
En nackdel med det sista är att tjejer lätt kan få en mustasch.

Givetvis, generellt ligger ju allt i betraktarens öga, måste återigen poängtera att jag skrev inlägget för alla som undrar hur folk fotograferar softad hudton.
Att fylla huden med foundation osv ger ju ett mkt bättre utgångsläge för PS än utan.
Men som du säger, vill man uppnå Brassai, corbin, newton osv är detta inget inlägg att läsa.

nailstream.com skrev:
hudsmink. Glöm ögonskugga, kajal, lipliner och dyl.
Concealer också? Rouge?
Äh, strunt samma. Jag håller med Joakim ang. bilderna och tänker inte ge mig in i den typen av plåtning ändå, men makeup kan ju vara intressant även på andra bilder i andra ljus. Tycker det ser ut att vara en felbenämning att tala om helt osminkad om inte mer än softning lagts på huden efterhand, men är inte photoshopproffs så jag kan så klart ha fel.

Bifogar en gammal helt osminkad.

Bilagor

• osminkad.jpg
    osminkad.jpg
    44.4 KB · Visningar: 596
Återigen, att softa helt osminkad HUD i PS kontra HUD som bearbetats innan fotograferingen är stor skillnad. Ungefär som att jämföra en bild tagen med svag ljuskälla och högt ISO värde kontra stark ljuskälla med lågt ISO, att brusreducera i PS istället för att uppnå lägra ISO värde vid plåtning är en liknelse att jämföra.
Kontentan, att lägga lite mer tid på förarbete än slita sitt hår i efterarbete.
och för att slippa inlägg om estetik så menar jag för folk som vill plåta mjuka porträtt och inte Brassaï motiv.
Båda tillvägagångssätten är vackra utifrån betraktaren, jag vet.
Tro mig, se mina bilder, jag plåtar inte glamour själv ;)

Smink gör mycket

Sommaren 2005 så upptäckte jag en ung modell från Växjö, som jag trodde kunde bli stor.
Hon togs ner till Malmö där vi sminkade henne och sedan plåtade vi henne naken ute på Limhamns industriområde.

Som vanligt tog vi före och efter bilder (se bilden nedan) som verkligen bevisar skillnaden mellan sminkat och osminkat.

Den lille flickan blev med tiden stor, så stor att hon vann FHM:s modelltävling
"omslagsjakten", och blev plåtad
i stringtrosor och högklackat i en gymnastiksal, och kom med i Aftonbladet,men det är en annan historia.....

Mvh

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Bilagor

• small_emilia.jpg
    small_emilia.jpg
    41.3 KB · Visningar: 589
haha niklas jaaa om ditt inlägg om att modellen blev stor är ironiskt menat så har du lyckats
-skrattade gott när jag läste ditt inlägg :D

Re: Smink gör mycket

"Skåningen" skrev:
Som vanligt tog vi före och efter bilder (se bilden nedan) som verkligen bevisar skillnaden mellan sminkat och osminkat.
Eller skillnad, i pose, ljussättning, vinkel och smak. Jag vet vilken jag gillar av dina två exempel, men jag har å andra sidan aldrig tyckt om Barbie.

Inte för jag vill vända detta till någon debatt, inte heller trro jag att "Skåningen" behöver försvar.
Men nog så tror jag att "Skåningen":s upptäckt av FHM:s omslagsflicka är en av de större prestationerna som jag läst om här på FS.
Mycket beröm till "Skåningen" som vågar sticka ut och berätta om sin historia istället för att klaga på andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar