Annons

Vikt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja...det finns många kameror. Jag törs lova att alla faller in i ramen inklusive linssystem som väger mindre än ett halvt ton.....
 
Manuella (eller automatiska) proffskameror från Nikon med den vikten existerar inte.

Nya och `kompakta´ F6 väger hela 975 gram exkl. batterier.
 
:-( Vad finns det inom nikon världen som väger lite? Gillar att vara ute och vandra och vill helst inte bära för mycket. Ska man prioritera vikt före funktionalitet?

/Stefan
 
Varför inte en begagnad F80!

Väger något över 500 gram och klarar det mesta man kan begära av ett fotoverktyg.
 
Jag har handbagagevägt mina analoga kamerahus

Riktigt lätta grejor verkar inte finnas:

Nikon FE väger 655 gram. Motor MD-12 väger 600 gram.

Nikon F100 utan batterier väger 785 gram. Med batteripack MD-15 och batterier väger den 1145 gram.
 
Det var nyttig info, har själv en Nikon F-801 med databackstycke = 1040 gr + linser. :-(

Bra kamera men lite tung att släpa runt.

/Stefan
 
Med två CR 123A bör det nog inte vara någon fara med
täta batteribyten.

Själv har jag alltid med mig reservbatteri i väskan. Med 10 års lagringstid för litium är risken noll för självurladdning.

Kan vara bra att veta att Nikon F80 har samma fina tiofälts ljusmätare som F100 så det finns förutsättning för välexponerade bilder.

Kan även vara bra att veta att F2 kom 1972 samt att F3 började projekteras redan 1973. det har hänt lite sedan dess!

Själv använder jag en fin gammal Canon A1 när jag vill återuppleva känslan med manuell optik. Den har däremot ingen chans mot min EOS 5 när det kommer till välexponerade dia.
 
Trådstartaren efterlyser ju lätta kameror - allt är relativt - när jag kompletterade min koloss F4S (1440 gram med batterier!) med F100 kändes F100+MB15 riktigt kompakt och fjäderlätt...
 
Det stämmer att allt är relativt men jag skulle vilja komma under 1000 gram strecket iallafall på en kamera med batteri.

/Stefan
 
hulting74 skrev:
Tack! Hur är "känslan" på en F-80? Är den plastig eller mer som en "järnspis"?

/Stefan
Jämfört med en F3 eller FM upplever iallafall jag den som plastig. Men det är ändå en trevlig kamera. Den ska ju ställas i relation till att den har inbyggd motor, en F3 eller FM blir ju ganska tung med det, plus att den har inbyggd blixt. Visserligen en ganska svag och enkel, men i vissa fall kan den räcka. Vid upplättning t.ex.
 
hulting74 skrev:
Det stämmer att allt är relativt men jag skulle vilja komma under 1000 gram strecket iallafall på en kamera med batteri.

/Stefan

Jag skulle just till att börja skryta om hur lätt en av mina kameror är (ej Nikon dock, EN OM-4TI..) 510 gram, med batteri. Men med motor (360g) och batteri (260g) kommer den ju upp i totalt 1130g. Och det tycker jag brukar var tungt särskilt med 180/2.8:an på. Men med en liten normal och utan motor är den ruskigt lätt.

/ Johan
 
Släpar ni alla omkring på 1,5 Kg runt nacken när ni fotar? Som nybörjare måste jag nog träna mina nackmuskler... :)

/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.