Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vikt?

Produkter
(logga in för att koppla)
FM (eller FM2) och FE (eller FE2) är hederliga gamla plåtkameror för 1000-2000kr beg som håller för det mesta och är smidiga till formatet. Alla kamerorna i proffsserien är tunga och gedigna, det är därför man kör Nikon... ;-) Du kan ju alltid köpa en av de nyare billighetsvarianterna som är av plast och inte väger mycket, men jag gillar själv metallen.

/Pontus
 
Pongu skrev:
FM (eller FM2) och FE (eller FE2) är hederliga gamla plåtkameror för 1000-2000kr beg som håller för det mesta och är smidiga till formatet. Alla kamerorna i proffsserien är tunga och gedigna, det är därför man kör Nikon... ;-) Du kan ju alltid köpa en av de nyare billighetsvarianterna som är av plast och inte väger mycket, men jag gillar själv metallen.

/Pontus

Samma här vill inte köpa en "plastig" kamera. Kör på en F-801 som känns väldigt stabil.

Men det är som du säger att "icke proffs" kameror väger mindre och känns inte så kvalitet, medans "proffs" har mycket kvalitetskänsla.

/Stefan
 
Jämfört med F-801 är F80 inte särskilt plastig. Det känns på F801 att den har kraftigare uppbyggnad under skalet, men själva skalet är gedignare på F80 tack vare lite modernare plastmaterial än playmobil-varianten i F801. Men jag är övertygad om att F801 är mer hållbar om vi sätter känslan åt sidan.
 
jimh skrev:
Jämfört med F-801 är F80 inte särskilt plastig. Det känns på F801 att den har kraftigare uppbyggnad under skalet, men själva skalet är gedignare på F80 tack vare lite modernare plastmaterial än playmobil-varianten i F801. Men jag är övertygad om att F801 är mer hållbar om vi sätter känslan åt sidan.

Kanske inte är så mycket mening med att "uppdatera" till en F-80? Har den några funktioner som F-801 inte har?

/Stefan
 
Den har jättemycket "finesser" som saknas i F801. Spotmätning (om du inte har s-modellen), automatisk alternativexponering, slutartider i tredjedelar, modern blixtexponering, användbar autofokus osv.

Men personligen ser jag det inte som en uppdatering. F801 har ju allt som behövs och dessutom en mycket bra sökare. F80 kan vara vettig om man behöver kunna komma åt funktioner som VR och AF-S i moderna objektiv men i övrigt är det lika mycket en nedgradering.
 
jimh skrev:
Den har jättemycket "finesser" som saknas i F801. Spotmätning (om du inte har s-modellen), automatisk alternativexponering, slutartider i tredjedelar, modern blixtexponering, användbar autofokus osv.

Men personligen ser jag det inte som en uppdatering. F801 har ju allt som behövs och dessutom en mycket bra sökare. F80 kan vara vettig om man behöver kunna komma åt funktioner som VR och AF-S i moderna objektiv men i övrigt är det lika mycket en nedgradering.

Tack för informationen, det var mycket informativt! :)

/Stefan
 
Den lättaste "riktiga" Nikonkameran är FG-20 som väger 440g. Den har tidsautomatik + manuell inställning. 1/90 + B är mekaniskt styrda och fungerar utan batterier. Hyfsat robust känsla.

Officiella vikter. Ca 10g batteri tillkommer.

F 880g (med FTN sökare)
F2A 830g
FM 590g
FE 590g
EM 460g
F3 715g
FG 490g
F3HP 745g
FM2 540g
FE2 550g
FA 625g
FG20 440g
FM2 Titan 490g
FM3A 570g

FM10 (420g) och FE10 (375g) är plastiga Cosinaprodukter så de räknas inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.