Annons

Vidvinkel till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

MW71

Aktiv medlem
Jag har i dagsläget en Nikon 18-35 AF och funderar på hur mycket bättre den nya versionen (AF-S modellen) av denna glugg är. Jag är missnöjd med kantskärpan på den jag har, samt att den ger lite väl mycket CA på alla bländare. Är nöjd med brännviddsomfånget, fotar ofta runt 20-22mm.

Är det värt att köpa den nyare versionen av samma objektiv, eller måste jag gå på 16-35? +2mm och VR är ointressant. Eller finns det andra alternativ? Måste inte hålla mig till Nikon och kan ev tänka mig ett fast runt 20mm, om det har de egenskaper jag är ute efter.

Jag värdesätter också bra motljusegenskaper och förmåga att ge fina stjärnor vid nedbländning högt.

Jag har ett 16-35 / f4 som jag verkligen gillar. T.o.m. VR kommer till användning emellanåt. Enda nackdelen jag hittat efter några månaders bruk är att man får lätt flares i motljus vilket irriterar mig. Skärpa och CA är jag nöjd med, vet dock inte hur det står sig i jämförelse med ditt 18-35.

Jag köpte den nya 18-35 nångång i mars-april, och har varit mycket nöjd med hur den presterar optiskt. Det är också ett ganska lätt objektiv, vilket passar bra för mig som fotar mycket på resor. Tills vidare har jag endast använt det på en APS-C-kamera (ska snart övergå till fullformat). Kollade in en hel del recensioner innan jag köpte det, och alla var positiva.

Nasim Mansurov (som jag uppfattar som en mycket kunnig och saklig fotoskribent) har testat den nya 18-35, och avslutar jämförelsen med den gamla versionen så här: "In summary, there is simply no comparison between the old and the new lens."

http://photographylife.com/reviews/nikon-18-35mm-f3-5-4-5g

Jag hade ett Nikn 17-35mm 2.8 till en D700. Det satt på 80% av tiden. En smidig glugg med mycket användbar brännvidd. Snabb fokus, fina färger och bra kontrast. Du kan hitta ett exemplar för 6000-7000.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar