Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till GH2

Produkter
(logga in för att koppla)

Airfoto.se

Medlem
Har en GH2 som jag andvänder för att filma med och tänkte köpa ett objektiv med mera vidvinkel, har idag det som följde med när jag köpte kameran ett Lumix G 14-42/3,5-5,6 Mega O.I.S.

Det objektivet som jag tittat på är detta Panasonic Lumix G 14/2,5 Asph (för Micro 4/3) som verkar ha fått ganska bra kritik.

Men sen slog det mig att mitt nuvarande objektiv går ner till 14 mm, så att köpa detta pancake som är ett fast 14 mm kanske inte ger mera vidvinkel lr?
Nån med bra insikt kan gärna förklara en par ord :)

Tack på förhand

Är inte helt insatt i m43 men vad jag vet finns ju Oly 9-18, Pana 7-14 och Oly 4/3 7-14. Oly 9-18 är minst skarp men billigast. Pana och Oly 7-14 är nog ungefär lika skarpa. Pana är mindre och billigare (ca 10.000:) men har utan korrektion mer distorsion. Detta spelar ingen roll avseende vad som syns p g a automatisk korrektion av distorsion MEN korrigerad är bildvinkeln inte lika bred som Oly som utan digital korrektion är raktecknande. Tyvärr kostar den ny ca 19.000:- och är sällsynt beg.

Känns som att 14mm är ganska mycket vidvinkel lr?

lr blir bara dom 14 mm på en fullformatssensor och på denna 4/3 nåt annat?

Varför jag frågar är att en av mina uppdragsgivare undrade om jag inte kunde skaffa en lins med mera vidvinkel för en filmning som vi ska göra...

Men det känns nästan som att om man vill ha mera vidvinkel till denna kamera utan att betala gaziljoner så är fisheye nästa steg lr?

Men det känns nästan som att om man vill ha mera vidvinkel till denna kamera utan att betala gaziljoner så är fisheye nästa steg lr?

Näe - inget av de Fredrik nämner är Fisheyes (även om 7-14 är _väldigt_ vidvinkligt), och endast de båda 7-14 kostar gaziljoner. Olympus 9-18 däremot faller i skärningspunkten mellan "icke fisheye" och "billigare än gaziljoner" ;)

Hur mycket "tjänar" man i vidvinkel på att gå ner från 14 mm till 9 mm, 14mm till 12mm etc etc....

Alltså hur mycket mera får man in i bild på en given distans, det borde väl gå att räkna på?

Som tidigare nämnts har du att huvudsakligen välja på:
• MFT: 7-14mm/F4.0 & 9-18mm/F4.0-5.6
• FT: 7-14mm/F4.0 & 9-18mm/F4.0-5.6 & 11-22mm/F2.8-3.5
• Konverteringslinser: DMW-GWC1 & WCON-P01

Notera att bland de klassiska (FT) vidvinkelzoomarna, så är det bara 9-18mm/F4.0-5.6 som klarar vad Olympus kallar 'Imager AF', dvs, kontrast-fokusering. Annars något av de två nya vidvinkelzoomarna avsedda för MFT.

Konverteringslinserna passar bara därför avsedda objektiv och förändrar brännvidden från 14mm till 11mm, vilket är ett hyfsat värde på vidvinkel. Kanske en av dessa passar till din filmning, då kvalitetskravet på optiken torde kunna vara lägre än för stillbild.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar