Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videofilma med vattenskyddad kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Jag har testat GPS-utrustade kameror för tre olika tidningar. Bland annat fem stycken vatten och stötskyddade kompaktkameror (fyra av dem med GPS) som passar för tuffa miljöer. En av de tidningar som beställt en test är en MC-tidning vars läsare vill ha en kamera som är oöm och kan användas både för stillbilder och video i HD-upplösning

För att få ett värde på hur känsliga de är för skakningoskärpa vid videofilmning så har jag kört med dem fastsatta på styret av en MC. Samma MC vid varje testtillfälle, en encylindrig Yamaha XTZ 600 och med ett SDHC-kort i klass 10.

Det visade sig var en stor skillnad på hur stabil videoupptagningen blev, dessutom på hur känslig mikrofonen(erna) var för vindljud.
http://www.youtube.com/watch?v=hmJYJhwyl4U kan du se filmer från fem testade kameror, de är ett urval av flera upptagningar som dock visar samma resultat vad det gäller stabilitet för videofilmning.

Vad som förvånar mig är hur bristande ergonomin är på många kameror, framför allt märkningen på de olika reglagen är oftast omöjlig att se både i mörker och i starkt ljus.

Håller med

Kör själv med en panasonic ft2 som jag diggar hårt, tyvärr lämnar den en del att önska i ergonomi och hur knappar sitter, man måste kunna kameran ut i fingerspetsarna för att inte av misstag trycka på fel knapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar