Advertisement

Annons

Videobevakning i fotostudio - tillåtet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag var och plåtade i en fotostudio ägd av av en fotoklubb.
Efter sessionen fick jag reda på att de hade videofilmat sessionen jag hade.
För min egen del spelar det inte så stor roll, men modellen blev inte så glad att höra det!

Får man göra så? Behövs inte tillstånd att få filma/videobevaka?
Kan man anmäla detta?

Mvh

Orolig fotograf

Hej

Jag var och plåtade i en fotostudio ägd av av en fotoklubb.
För min egen del spelar det inte så stor roll, men modellen blev inte så glad att höra det!

Får man göra så? Behövs inte tillstånd att få filma/videobevaka?
Kan man anmäla detta?

Mvh

Orolig fotograf

Det enda mig veterligen är att det måste stå skyltat med minst A4 storlek att filmupptagning pågår. Vet inte vad som gäller exakt för offentliga lokaler om nu denna fotoklubb var det. Är den privat räcker det med ovan nämnda skylt

Tillträde avgörande

Det enda mig veterligen är att det måste stå skyltat med minst A4 storlek att filmupptagning pågår. Vet inte vad som gäller exakt för offentliga lokaler om nu denna fotoklubb var det. Är den privat räcker det med ovan nämnda skylt

Om allmänheten har tillträde till en lokal eller annat utrymme så krävs tillstånd för videoövervakning.

Vet inte

Nu är det en fotoklubb, dit bara klubbens medlemmar har tillgång.
Gör detta någon skillnad?

Tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Det låter som om det rör sig om gränslandet och brukar det krävas domstolsutslag innan man vet vad som gäller. Det kanske finns? Dock, medlemmar låter ju som en begränsad grupp. Vad jag vet är att det inte är tillåtet med videoupptagning i bostadsrättsföreningars trapphus trots att det rör sig om privat egendom/utrymmen, just därför att allmänheten (andra än medlemmarna i föreningen) kan ha tillgång till trapphusen.
Modellen ifråga var sannolikt inte medlem i fotoklubben eller?

Nu är det en fotoklubb, dit bara klubbens medlemmar har tillgång.
Gör detta någon skillnad?
Ja, det gör skillnad. Du behöver inte tillstånd från länsstyrelsen när det inte rör allmänheten.

Jag är litet nyfiken, var det enbart du som filmades, eller har den suttit där dygnsvis?
Om det enbart rört sig om en session, känns det som att det inte är en fast installation som placerats ut. Om den suttit där i en vecka är det en fast installation. Det kan säkert röra sig om en fast installation även om den bara suttit där i en timme, men jag menar, med min 6D och WiFi kan jag ta timelapsebilder under en timmes tid utan att det ska räknas som övervakning.

Eftersom du fått reda på filmningen efter sessionen antar jag att syftet är konfrontation. Något du gör på filmen du inte borde gjort i en fotostudio?

PS. Har du sett filmen eller har du den i din ägo?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar