Annons

video inställningar med nikon v1

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Palm

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om vad dom olika video inställningarna i nikon v1 betyder.

Det finns
1080 60i
1080 30i och
1080 30p

Vilken betyder vad och vilken inställning är bäst för vad? Mvh Sebastian! Helt ny på video nämligen!

Mvh Sebastian!

Hej! Jag undrar om vad dom olika video inställningarna i nikon v1 betyder.

Det finns
1080 60i
1080 30i och
1080 30p

Vilken betyder vad och vilken inställning är bäst för vad? Mvh Sebastian! Helt ny på video nämligen!

Mvh Sebastian!

1080 står för hur hög upplösning videofilen kommer vara. Dvs 1080 pixlar hög, och därmed 1920 pixlar bred. Kortfattat full HD.

60 resp. 30 betyder hur många bilder i sekunden videofilen kommer innehålla (fps).
"i" står för interlaced, och det skulle jag kunna skriva ett A4 om. Kortfattat betyder det "halvbilder".
60i är alltså = 60 halvbilder. De blandas så snabbt att ögat ser det som helbilder på en TV. På en dator kan snabba rörelser orsaka ränder i materialet. Interlace har som syfte att spara bandbredd då helbilder tar upp mer.
Därmed går vi över på "p" som står för progressive, vilket betyder "helbilder". Här är det hela bilder och därmed orsakas inte några streck eller ränder vid snabba rörelser, men istället pga. lägre bilduppdatering (30) så kan bilden upplevas ryckig vid snabba rörelser.

Det finns ungefär en biljard trådar och sidor på nätet om vad som är bäst och till vad. Därför är det väldigt subjektivt. Mitt bästa tips till dig är att ut och filma med den och testa de alla. Filma samma saker, gärna rörelser, snabba panoreringar osv. Då kommer du förhoppningsvis se skillnaderna som tydligast.

Som måttstock kan du känna till att -
biofilm spelas in i 24p (oftast) ibland 25p
25i alt. 50i är TV-standard inom Europa. Ibland kopplat till "PAL"
30i/60i är TV-standard i USA och vissa andra länder, kopplat till NTSC

Ska du filma för Youtube är 30p bäst. (En datorskärm är alltid progressiv)
Ska du filma för DVD motsv. så är 60i bra, framförallt om det rörelse i bilden.
Vill du härma film så mycket du kan så är det 30p som gäller.

Disclaimer: jag har inte filmat med den kameran så jag vet inte exakt hur den beter sig. Så se min information för just teoretisk information. I övrigt så är det ingen av inställningarna som talar om vilken "teknisk kvalité" det blir, utan bara upplösning och bilder i sekunden.

Vill du fördjupa dig så finns all information nätet givetvis. Googla bara på orden.

Tack så jättemycket för det extremt detaljerade svaret! skall som du säger ge mig ut och utforska alla möjligheter. Kommer nog endast att visa/använda mig av filmerna på web och i dator så 30p kanske blir bäst... Men som sagt, jag ska pröva mig fram!

Åter igen! tack så mycket!

Ha en bra dag!

Mvh Sebastian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar