Annons

Vid vilka slutartider är handhållet lika skarpt som stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Jag skall snart ut och cykla på gotland och plåta en del landskap. Jag vill gärna göra stora förstoringar, kanske 40x110 cm eller så (fotar med panoramakamera). Jag funderar på om jag skall ta med stativ eller inte. Finns det några slutartider där handhållet blir lika bra som med stativ? Jag har en mätsökare som går ner till 1/1000.

//
Johan

Vad är det för kamera då? Ofta vill man ju blända ner ordentligt vid landskapsfoto för att få stort skärpedjup och då blir ju slutartiden per automatik lång. Men om du har en liten digitalkompakt med panoramafunktion ska du ju inte blända ner på samma sätt eftersom skärpedjupet ändå är stort. (Å andra sidan blir det nog inte så snyggt med jätteförstoringar från liten digitalkompakt.)

Det är en Hasselblad xpan med format 24x65 mm. Jag tänkte köra provia 100f. Om jag får någonting riktigt fint tänkte jag trumscanna och printa. Med bränvidd 45 mm vill man ju blända ner lite i alla fall...

Enbensstativ o tejp!
Ställ cykeln o tejpa fast stativet i cykeln/stol/träd så blir det nästan som ett trebensstativ.

Traditionellt sett brukar man säga att (för småbildsformatet) gäller att slutartiden bör vara detsamma som, eller kortare än, 1/brännvidden om man vill slippa oskärpa pga handrörelserna.

För en Bladare blir det väl ungefär halva rännvidden man ska använda i den formeln. Alltså ungefär 1/25 s för ditt 45 mm.

Men det där är en gammalt sätt att räkna. Med dagens pixelgranskande oskärpedetektiver behövs betydligt kortare slutartider för att lyckas.

I alla trådar om landskapsfoto rekommenderas stativ.

Petter ...

”Risken” finns ju också att du får lust att plåta tidigt på morgonen eller sent på kvällen/natten när ljusförhållandena är sämre, och då blir ju stativ i det närmaste en nödvändighet med ISO 100-film om man är ute efter teknisk god skärpa och/eller långt skärpedjup.

Eftersom du ska ge dig ut med en bra kamera med högkvalitativt objektiv, relativ lågkänslig diafilm och sedan ev. skall trumskanna filmen och göra stora förstoringar så känns det kanske lite dumt att snåla in på stativ. Visst blir det lite extravikt till cykeln men det finns ju som sagt lätta kolfiberstativ eller t.o.m. stativklämmor som borde fungera bra.

Jag vill varna för en övetro på att cykeln står stadigt. Det gör den sällan, enligt min erfarenhet.

Ta med ett lätt stativ, vetja, du kommer knappast att ångra detta på din ålders höst!

Per.

Ja ni har kanske rätt... Kameran är ju lätt och ett kolfiberstativ är kanske inte så farligt...
Först tänkte jag ha en 501cm med tre linser, stativ och mätprisma, men det blev lite saftigt...
Tar nog med mitt sirui då...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar