Annons

Vettig avmaskningsram?

Produkter
(logga in för att koppla)

monotux

Aktiv medlem
Sen jag köpte min Rolleiflex har jag börjat kopiera lite mer i mörkrummet igen (saknar skanner :), och lackade ganska snabb ur på de LPL-ramar vi har nere i mörkrummet, har svårt att känna när pappret ligger i helt rakt. Efter att ha rotat omkring lite i gömmorna hittade jag en äldre svensk avmaskningsram (kan välja mellan 5 och 10 mm ram, coolt!) som tyvärr bara funkar upp till 18x24, men jag har 24x30 papper jag vill använda också.

Så, vad är en lämplig avmaskningsram för 24x30? Är det värt besväret att hitta en ny, eller ska jag bara träna mer för att få mina kopior raka?

Det finns en överfalsad kant uppe i vänstra hörnet på en av mina avmaskningsramar. Om man kör in pappret under den och sedan skjuter det till vänster så brukar det hamna rätt.
Den andra har små stopp uppe och till vänster och fjädrande fingrar som håller pappret i läge när jag stänger ramen som är för 30x40. Finns det inget av det här på din ram?

Dom där enkla LPL-ramarna är det otroligt svårt att få raka kanter med. Ofta glider papperet lite grand när ramen fälls ner, trots den fjädrande mekanismen som ska hålla det på plats. Sen är det ofta så att kanterna papperet ligger mot inte alltid är parallella med maskerna som ligger över papperet. Därför kan det bli snett, trots att papperet ligger rakt mot kanterna. Jag har istället skaffat den 4-linjalers LPL-ram för papper upp till 30x40 som kostar lite mera och som säljs av Photax. Med den har jag hittills inte misslyckats (har haft den 1½ år eller så) utan kanterna har blivit raka och fina på i princip alla bilder. Förut blev knappast några bilder exakt raka/parallella i förh till papperskanten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar