Annons

Verkligen kassa objektiv? D70 Sigma 18-50 & 55-200

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en D70 och var på jakt efter bra priser när jag snubblade över detta erbjudande : http://www.expert.se/prodinfo.asp?mainId=2&secId=9&subId=1&prodId=3801&bhcp=1

Men i en annan tråd så nämndes det att dessa objektiv var dåliga och att man ska välja kitet med 18-70 istället. Varför?

Om man är på nybörjarnivå, kommer man verkligen märka av de sk. dåliga objektiven? Prisskillnaden är ju inte så stor, på Fyndbörsen så kostar D70 med 18-70 10990:- och på Expert så kostar D70 med 18-50 & 55-200 11495:-.

Finns det inget som motiverar att man köper kitet med 2 objektiv istället?

Jag är som sagt nybörjare och jag kommer nog inte lägga ner flera tusen på ett objektiv... Hmm, inte i första taget iaf... :)

/Karin
 
18-70 är ett riktigt trevligt objektiv. För de små pengar man betalar för det så skulle jag definitivt inte välja bort det.

För den femhundring du får över skulle jag inte bli förvånad om du kunde hitta ett 55-200 begagnat här på fotosidans radannonser. Då har du både ett trevligt 18-70 och samtidigt hela brännviddsomfånget du får sigmapaketet.

Det enda skäl jag skulle kunna se att välja Sigmaobjektiven är om man sparade mycket pengar på det och hade en tajt budget. Men i det här fallet sparar du inga pengar.
 
Hmm... låter iofs smart. :) om 55-200 är så kass så finns det säkert folk som gärna slänger det på mig... ;)

/Karin
 
Jag gick på niten och har ångrat mig. Inte så att gluggarna är kass. Du får bara så mycket mer för slantarna om du köper nikon-gluggen.

Har bara 55-200 kvar nu men den ligger bara i skåpet. Enda anledningen att den är kvar är formatet. Liten och smidig. Min Nikkor AF 80-200/2.8D är minst tre gånger så lång och väger tre gånger så mycket. Ändå släpar jag hellre med den.

Mitt ärliga råd blir precis som Jim skriver. Köp Nikon-gluggen.

/AnWi
 
Om man inte vill lägga så mycket pengar på objektiv, så är det väl desto viktigare att köpa ett man gillar, tycker jag. Då har man ju inte råd ett köpa ett som inte används.
Satsa på 18-70, den kommer nog att hänga med även framåt...
 
http://www.blocket.se/view/4146593.htm?caller=abl_s&l=0&c=1&city=0

Visserligen till Canon men det visar var utgångspriserna ligger före prutnign. Mellan 500-700kr inkl frakt är ett vettigt pris på ett Sigma 55-200.
Det KAN ju vara bra att ha om man ska någonstans dit man inte vill släpa med ett stort och dyrt objektiv. Det är inte helt värdelöst men det har en långsam AF och ger ett mycket bräckligt intryck.

Väldigt många som köper "Sigmakitet" byter upp sig ralativt snart och det finns tonvis emd beg objektiv att hitta.

Sätt ut en köpes-annons här på fotosidan och se hur många det är som letar i garderoberna för att få loss en femhundring.
 
snysop skrev:
Funderar på att köpa en D70 och var på jakt efter bra priser när jag snubblade över detta erbjudande : http://www.expert.se/prodinfo.asp?mainId=2&secId=9&subId=1&prodId=3801&bhcp=1


Finns det inget som motiverar att man köper kitet med 2 objektiv istället?

Jag är som sagt nybörjare och jag kommer nog inte lägga ner flera tusen på ett objektiv... Hmm, inte i första taget iaf... :)

/Karin

Jag köpte detta paketet som nybörjare. Gör det inte du också! Köp hellre till kitobjektivet eller ett beg Tamron eller Tokina objektiv om du har lite med pengar att röra dig med.
 
Ojoj, okej det blir inte kitet med Sigma iaf... den saken är säker. Då får det lov att bli 18-70-paketet. :)

Tackar för era svar! *<:O)

/Karin
 
Hmm... när jag ändå har denna tråden öppen så undrar jag en till sak... Finns det något billigt, men bra macro-objektiv? Har kollat runt lite men hittar inget speciellt, har inte riktigt fått kläm på alla siffor etc ännu...
 
snysop skrev:
Hmm... när jag ändå har denna tråden öppen så undrar jag en till sak... Finns det något billigt, men bra macro-objektiv? Har kollat runt lite men hittar inget speciellt, har inte riktigt fått kläm på alla siffor etc ännu...

Ska du ha en vettig zoom och dessutom vill ha macro men nöjer dig med skala 1:2 så finns Sigma 70-300 APO Macro Super II för dryga 2200kr.
Det är ingen "äkta" macro med skala 1:1 men för pengarna så är det kalas, speciellt om man funderar på en budgetzoom samtidigt.

Annars så ligger Sigma 105 EX 2.8 Macro på min önskelista för ca 4500kr.
 
Soligors 100mm makro (jag tror Cosinas (http://www.scandinavianphoto.se/?36010) är exakt samma objektiv) är en mycket prisvärd (om än väldigt plastig byggkvalitet) makrooptik.

Köper du Sigmas 70-300 slår du ju dock två flugor i en smäll, även om den bara har "halvmakro".
Om du är ute efter omfånget som du hade fått med den "ursprungliga" 55-200:n som du funderade på så är ju 70-300 APO II ett bättre val, som är betydligt bättre. Med "halvmakron" kommer man ju hyfsat nära åxå. Den blir dock lite halvjobbig att skjuta handhållet makro med om det inte är mycket bra ljusförhållanden.
 
Jag skall inte besvara din fråga här. Det finns massor att läsa här på fotosidan om makro.

Det finns mycket trevliga makrogluggar i vettig prisklass. Dels zoom med makro, som nämts ovan. Dels "riktiga" makro som Tamron SP 90/2.8 Di för runt 4000kr.

Här måste prislapp och användning styra. Visst är det bra med riktigt makro men det blir mera i fotoväskan om det också skall med.

Sen skall man inte glömma att det är svårt om inte möjligt att ta makrobilder utan stativ. Är det inte i fullt dagsljus blir skärpedjup och/eller exponeringstid den begränsande faktorn. Mao blir det i alla fall en del att släpa på vid makrofotografering.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32088

/AnWi
 
Hey! Vad händer? Har du sprungit och köpt en Pentax *ist istället? Det blev alltså ingen D70? Jaja, hoppas att du blir nöjd med kameran iaf!:)


/Martin
 
Japp! *ist DS'en ligger här och är fin.. :)

Såg D70 och isten brevid varandra och då var det kört. D70 är på tok för stor för mig. :)

Så nu går jag igenom manualen och försöker lära mig allt... :)

/Karin - som tycker att det är för lite helg kvar... :(
 
Var D70 för stor? Hmm...jag har aldrig tänkt på den som "stor", men det kanske den är jämfört med *ist:en.

Lycka till med nya kameran!

/Martin
 
hahaha, oj vilken skillnad det var i storlek, skönt...för jag har pentax redan nu och tänker byta upp mig till istDS när jag får råd *ler*

inte dumt med lite lagom storlek tycker jag...
 
Jösses vilken liten kamera, där ser man!:) Jag har hållit i en *ist (ehh...hur uttalas det förresten?) men reflekrade inte över att den var så liten.

Ja, isf verkar storleken vara perfekt för tjejhänder.:)

/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.